Rijst met bruine bonen! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van mikeenmerel - WaarBenJij.nu Rijst met bruine bonen! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van mikeenmerel - WaarBenJij.nu

Rijst met bruine bonen!

Door: mikeenmerel

05 Maart 2012 | Argentinië, Córdoba

De vlucht van Oeganda naar Sao Paulo was een drama. Een 8 uur durende vlucht van Kampala naar Dubai, een stop-over van 10 uur gedurende de nacht en dan nog een uur of 15 naar Sao Paulo. Daar kwam nog eens bij dat Merel een paar uur voor het landen in Brazilië ziek was geworden, waarschijnlijk een voedselvergiftiging. De enige dag in Sao Paulo dus niets gedaan behalve uitrusten en uitzieken. Daarna vlogen we naar Natal in het noorden van Brazilië. We verbleven iets ten zuiden van de stad in een pousada (guesthouse), met Nederlandse eigenaar Harm, vlak aan het strand. Een heerlijke tijd gehad. Feestje op het strand, een dagje naar Pipa om met dolfijnen te zwemmen, een dagtocht met de auto door de omgeving en even kunnen bijkomen. Het eten was ook geweldig want er stond Nederlandse kost op het menu: stoofvlees met rode kool en aardappelen! En dat midden in de zomer..

Vervolgens 6u met de bus naar Olinda. De bussen zijn een stuk comfortabeler dan die in Afrika dus dat was geen probleem. Olinda ligt vlakbij Recife, maar die stad vonden we te groot en te crimineel (wat ons was verteld). We werden opgehaald bij het busstation door het nichtje van de vrouw van Harm. Zij zette ons af bij het hostel en nam ons ‘s avonds mee naar een precarnaval feest in Recife. Er werd de hele avond frevo muziek gespeeld (een soort carnavalsmuziek) en de typische frevo dansjes met gekleurde parapluutjes kwamen volop voorbij. Het ‘officiële’ carnaval begon pas een week later, maar daar trekken Brazilianen zich weinig van aan. Olinda zelf is een leuk dorp met gekleurde huisjes, steile straatjes met kasseien en heel veel kerkjes. Ook daar was iedereen al in de carnavalsstemming en op zondagmiddag brak dan ook het feest los. Door het hele dorp liepen verschillende bloco’s door de straten en iedereen was aan het feesten. Bloco’s zijn kleine bandjes (voornamelijk slagwerk en trompetten) waar je dansend achteraan loopt. Een prima feestje ter voorbereiding van het echte werk in Salvador.

De volgende stop was Maceio. Een leuke stad aan het strand waar we een paar dagen lekker zijn verwend door ouders van een collega van Mike. Zij namen ons overal mee naartoe, heerlijk uit eten en naar een prachtig strand in de buurt. Helemaal ontspannen weer door met de bus naar Salvador, een rit van 10 uur. We kwamen 2 dagen voor carnaval aan, dus we hebben ook een dagje sightseeing kunnen doen. Salvador heeft een mooie binnenstad (Pelourinho) met kleine straatjes en prachtige oude gebouwen. De dag daarna brak carnaval los! Een grote chaos in de stad, stel je Koninginnedag voor en dat dan 5x zo groot. We hadden besloten om carnaval te vieren in Pelourinho omdat het daar nog het meest authentiek was. Grote en kleine bloco’s volgden elkaar op door de straatjes en we hebben dan ook de hele dag gedanst. Ontzettend leuk om iedereen in feeststemming te zien, je gaat vanzelf meedoen.

Een dag carnaval was voor ons wel genoeg, daarnaast was slapen in Salvador tijdens die periode ook heel erg duur dus we gingen weer verder met de bus richting Lencois. Een stadje in het binnenland, zo’n 6 uur van Salvador. De grootste attractie in de buurt van Lencois is het nationale park Chapada Diamantina. Een natuurpark waar je grotten, meren, riviertjes, watervallen, bergen en prachtige landschappen kunt vinden. De temperaturen liepen gedurende de dag nog steeds flink op dus we besloten om 1 dag een tour door het park te boeken en 1 dag zelf rond te lopen in de omgeving van de stad. Heel fijn om de grote, drukke steden een paar dagen in te kunnen ruilen voor natuur en schone lucht!

De laatste grote stad op het programma was Rio! We hadden een appartementje gevonden op internet voor een goede prijs dat lag tussen Ipanema en Copacabana . Een perfecte uitvalsbasis voor een paar dagen citytrippen. Het strand, de Corcovado (Jezus), een avondje stappen met een Nederlandse enclave (bedankt Marnix!), de trappen van Selaron, Santa Theresa, Lapa, een favela tour maar het hoogtepunt was zonsondergang vanaf de Sugar Loaf. Een prachtig uitzicht over Rio met de Corcovado die over de stad waakt. Zodra de zon onder was gingen alle lichtjes aan in de stad en ontwaakte het Braziliaanse nachtleven. Een oase van licht dat fel afstak tegen de donkere bergen die her en der verspreid staan door Rio.
We sloten Brazilië af met een bezoek aan Foz do Iguacu. Een mooi nationaal park verdeeld over 3 landen: Brazilië, Argentinië en Paraguay. Het hoogtepunt zijn natuurlijk de watervallen tussen Brazilië en Argentinië. De Rio Grande komt met een enorme kracht naar beneden vallen bij het punt Devil’s Throat. De Vic Falls in Zimbabwe waren indrukwekkend, maar hier werden we ook even stil van. Later die middag staken we de grens over naar Argentina! Een nieuwe maand, een nieuw avontuur en hopelijk eindelijk wat afkoeling in Patagonie!

Brazilië is een mooi land met de meeste grote steden en bezienswaardigheden aan de oostkust. Het is zo ontzettend groot dat we een afweging moesten maken wat we wilden zien in 1 maand tijd. Helaas hebben we de Amazone en Pantanal moeten overslaan maar de dingen die we wel hebben gezien waren zeker de moeite waard. Wat financiën betreft zijn we met onze neus op de feiten gedrukt. In Azië en Afrika was voornamelijk eten en accommodatie prima te betalen, maar in Brazilië is alles ongelofelijk duur (zelfs in de supermarkt). Dus voor de lunch gegeten in een ‘per kilo’ restaurant. Je loopt langs het buffet en schept je bord vol, vervolgens zet je die op een weegschaal en betaal je het gewicht aan eten dat op je bord ligt. Meestal was dat rijst met bonen en een stuk gedroogd vlees (feijoada) , dus we kijken wel uit naar het eten in Argentinië! Ook een paar avonden zelf gekookt om de kosten te drukken.
Wat we een beetje tegen vonden vallen is dat het een modern land is met een booming economie, maar totaal niet voorbereid op toerisme in bepaalde opzichten. Wisselende informatie, geen Engels, informatie slecht aangegeven, openbaar vervoer niet altijd handig (zeker niet met een backpack) en ga maar door. We zijn benieuwd of Brazilië klaar is voor het WK in 2014 en daarna de Spelen in 2016.

Als laatste, Brazilië is absoluut niet zo onveilig als de reisgidsen beweren. Je moet gewoon je gezond verstand blijven gebruiken. We hebben ons 1 keer een beetje onveilig gevoeld toen we een straatje inliepen, zijn omgedraaid en hebben de volgende straat gepakt. De camera namen we mee in een plastik zakje van de plaatselijke supermarkt zodat niemand er op lette en als we de weg even niet wisten liepen we een winkel in om even op het kaartje te kijken.

Do’s
Slapen: Telstar Hostels in Sao Paulo. Fabio, de eigenaar, is echt een toffe kerel.
Pousada Nova Holanda in Barra do Cunhau (ten zuiden van Natal) bij Harm en zijn vrouw.
Ron Rio Flats in Rio de Janeiro, prima appartementjes voor een degelijke prijs op een goede locatie.
Pousada Raie del sol in Lencois, iets buiten het centrum waardoor rustig en een heerlijk ontbijt.
De lange afstandsbussen zijn prima in Brazilië, wel is het nadeel dat je alleen tickets kunt kopen vanuit de stad waar je op dat moment bent (voor boeken over internet heb je een Braziliaans persoonsnummer nodig: een CPF).
Zwemmen met dolfijnen in Pipa (dus niet met een tour, maar gewoon vanaf het strand), een heel druk dorpje aan de kust onder Natal. Loop het strand af helemaal naar links (de zee aan je rechterhand houden). Na de rotsen is een soort van baai waar je met de dolfijnen kunt zwemmen. Informeer van te voren even naar de getijden want als het hoogwater is kom je er niet meer weg dus je moet op tijd terug.
Olinda vinden wij een leuker dorp om te verblijven dan Recife. Je hebt het dorp na 1 dag wel gezien buiten de carnavalstijd maar het is een goede tussenstop om de lange afstanden met de bus te onderbreken.
Wil je even weg van de grote steden maar je hebt geen tijd/geld om naar de Amazone of Pantanal te gaan, ga dan naar Chapada Diamantina.
Rio: Je kunt veel bezoeken met de bus of metro. Sugar Loaf: bus 511 heen, bus 512 terug. Corcovado: bus 583 heen, bus 584 terug.
Zonsondergang vanaf de Sugar Loaf, als je geld wilt besparen dan loop je het eerste stuk omhoog (20 minuten) en pak je alleen voor het tweede stuk de kabelbaan. Scheelt je 17R$ pp.
Favela tour met Zezinho (even googlen).
Ga er niet vanuit dat bussen altijd goedkoper zijn dan vliegen. Wij hebben 2 keer gevlogen waarbij de tickets goedkoper waren dan een busticket, bovendien scheelde het ook nog eens 2 keer 20 uur reistijd.
We zullen vast niet de eersten zijn geweest die vanuit Foz de grens overstaken met Argentinië, maar toch kon niemand ons de juiste informatie geven, dus: je kunt met de bus (2,65R$ pp) vanuit het centrum met al je spullen naar de watervallen gaan. Er zijn kluisjes waar je je spullen kwijt kunt (ook een grote backpack) voor R$8 per kluisje (muntjes kopen in de shop voordat je het park ingaat). Je kunt geld pinnen in het park. Je hebt ongeveer 2-3 uur nodig om het park te bezoeken (entree R$41,10), als je het op je gemakje wil doen. Als je ‘s ochtends gaat kun je dus nog ’s middags de bus nemen naar Puerto Iguazu in Argentinië. Vanuit het park neem je de bus terug naar het centrum tot aan Hotel Bourbon, steek de weg over en neem de bus naar Puerto Iguazu (R$4 per persoon, je krijgt dan een ticket zodat je aan de Argentijnse kant de bus weer gratis in kunt na de grenscontrole). Als je niet verder wil reizen door Argentinië kun je ook makkelijk met het openbaar vervoer naar de Argentijnse kant (of zelf of vanuit het hostel). Het is zeker aan te raden om te doen! Voor ons is een visum gratis dus je betaalt alleen entree en de bus. Je hebt er wel langer de tijd nodig dan aan de Braziliaanse kant.

Don’ts
Wees niet bang om naar Brazilië te komen! Let gewoon op, een dosis geluk en het komt wel goed. Loop niet te opzichtig met dure spullen rond (iPhone’s kunnen wel uit je handen getrokken worden) maar je kunt best je camera meenemen als je hem maar bij je houdt. Laat je paspoort in je kluisje liggen of op een veilige plek en neem een kopie mee als je de stad in gaat.
Laat je niet tegenhouden om een favela in te gaan (met een local of in een tour), want het overgrote deel van de favela’s zijn gepacificeerd door het leger (o.a. de BOPE uit de welbekende film). De vraag is alleen of hiermee alle problemen zijn opgelost of dat de corruptie aan het langste eind trekt.
Verwacht niet dat je er met Engels uit de voeten komt. Basis Spaans of Portugees is wel handig!

Foto’s:

• 05 Maart 2012 - 15:27

Caroline Hendrikx:

heb je verslag weer gelezen en de prachtige fotos gezien ga zo door zou ik zeggen liefs ad en caroline

• 05 Maart 2012 - 16:54

Albert Veldman:

We hebben carnaval op tv gevolgd en moesten aan jullie denken daar in Brazilië. Het is natuurlijk vele male mooier om er zelf bij te zijn, dat is ons wel duidelijk. Krijgen zin om ook te gaan.
    Groetjes Albert en Gertie Veldman

• 05 Maart 2012 - 17:30

Marie-José:

Hallo Lieve Merel & Mike ,
    elke keer is het weer ongelooflijk, wat jullie allemaal beleven ! Ik geniet totaal van jullie avonturen en verhalen die jullie schrijven !
    Hopelijk is de lieve Merel niet zo lang ziek geweest ! Een voedselvergifteging is verschrikkelijk onaangenaam ! Wij hopen dat jullie dit laatste stuk van jullie fantastische reis , lekker fit blijven !
    Herman en ik wensen jullie nog heel veel plezier ! Groetjes van Marie-José & Herman

• 05 Maart 2012 - 21:24

Linda Rutten:

Nu jullie in Argentina zijn aanbeland hebben jullie me echt jaloers!! Wat een enorm coole reis zijn jullie aan het maken en wat een avonturen. Volgens mij hoef ik niet te zeggen geniet ervan, want zo te lezen doen jullie dat volop. Bueon viaje. Tip Ushuaia: B&B casa de tere (was 6 jaar geleden echt superleuk plekje) .

• 06 Maart 2012 - 11:20

Anja En Kees:

en ja hoor.... het gaat maar door,
    het ziet er allemaal weer fantastisch uit, jammer dat je ziek werd, maar je was er snel weer vanaf begrijp ik.
    Wij hadden ook een stukje vis (lekker visje op de foto) bij je pa en ma zaterdag, was ook niet verkeerd, zowel gezellig als lekker.
    Nou het is nog lang niet afgelopen dus veel plezier en prettige, prachtige en ook smakelijke voortzetting. (De foto in de krant met die reactie van Harm is ook erg leuk) lfs anja en kees.

• 06 Maart 2012 - 15:36

Tante 'Ebet':

Hoi Merel en Mike! Wat een avonturen weer; jullie verslag leest als een trein. Fijne reis weer toegewenst vanuit kil maar droog Essen (B).

• 08 Maart 2012 - 18:59

Tante Irma:

Lieve Merel en Mike,
    Wat hebben jullie weer mooie dingen gezien. Schitterend die watervallen!
    Jammer dat je ziek was Merel! Hoop dat jullie de rest van de reis gezond mogen doorbrengen en dat jullie net zo genieten als afgelopen maanden.
    XX

• 28 Maart 2012 - 16:02

Oom Ton:

De kalender geeft aan dat jij Merel op 30 maart a.s. jarig bent, dus alvast van harte gefeliciteerd xxx. Hebben jullie nog wel tijd om te slapen, omdat die geweldige reportage ook veel uurtjes in beslag zal nemen. Nog 2 maandjes te gaan en zit het grote avontuur er weer op. Geniet er nog maar van.
    Lieve groeten.

• 30 Maart 2012 - 07:07

Saskia:

Merel, gefeliciteerd met je verjaardag ! Als ik het goed begrepen heb, zijn jullie nu in Zuid-Patagonie. Genieten, dus , van de schitterende gletsjers. Veel plezier !
    Liefs van alle 5, kus van Saskia

• 30 Maart 2012 - 08:08

Vernon - RSA:

Hallo da, ek is nie lus om te werk, so lees maar jul avontuur - baie meer interessant!! Merel, sien dis jou b-day, so baie geluk, en hoop jy geniet die dag - hoop darem Mike dra vandag jou sakke rond....! Geniet