Schitterend Chili en Bolivia - Reisverslag uit Cusco, Peru van mikeenmerel - WaarBenJij.nu Schitterend Chili en Bolivia - Reisverslag uit Cusco, Peru van mikeenmerel - WaarBenJij.nu

Schitterend Chili en Bolivia

Door: mikeenmerel

04 Mei 2012 | Peru, Cusco

Aangekomen in Puerto Natales was het al donker dus we waren heel blij dat we een hospedaje (soort homestay) hadden geboekt. Een schot in de roos, we waren de enigen en de eigenaars waren supervriendelijk. We hadden maar 1 dag om ons voor te bereiden voor de hike in Torres del Paine maar dat bleek voldoende want verder is er niets te doen in het stadje. Ons plan was om van west naar oost te lopen in 3 dagen en te kamperen want de refugio’s (soort berg hostel) waren veel te duur. We waren nog geen 5 minuten onderweg of het begon al te regenen. Gelukkig hadden we regenkleding bij ons, al bleek die toch niet helemaal waterdicht. Het eerste stuk liepen we door verbrand bos (in december 2011 is er wederom een brand geweest waarbij 10% van het park is afgebrand) en dat ziet er in de regen erg triestig uit. Een half uurtje later werd het nog erger want het begon te sneeuwen. Er zat maar 1 ding op: doorlopen! Aangekomen bij het eerste kamp konden we de Franse Vallei niet in, vanwege lawines was deze afgesloten. Het was nog steeds niet gestopt met sneeuwen en we hadden écht geen zin in kamperen in de sneeuw dus we liepen toch maar door naar de refugio wat nog 2,5 uur verder ploeteren was. Eenmaal aangekomen bleek dat we de laatste 2 bedden hadden en we lekker binnen bij het haardvuur onze kleding en schoenen konden drogen. De volgende dag prachtig blauwe lucht met een lekker zonnetje dus vol goede moed begonnen we aan onze 2de dag. Het plan was om omhoog richting de Torres te lopen, te kamperen vlakbij het uitzichtpunt en de volgende dag zonsopgang te kijken. Maar, aangekomen bij de busstop pakten donkere wolken zich al samen boven de Torres. Van de mensen die naar beneden kwamen hoorden we dat het kampterrein vol met sneeuw en modder lag en dat ze het heel koud hadden gehad ‘s nachts (er is daar namelijk geen refugio dus je kunt niet eens binnen zitten om op te warmen). Onze 3-daagse trip werd dus ingekort naar een 2-daagse trip want we besloten om maar met de bus terug naar Puerto Natales te gaan. Jammer dat we de Franse Vallei en de Torres niet konden zien, maar we vonden het onzin om te lopen zonder te kunnen genieten van het uitzicht.
Terug in Puerto Natales hadden we 2 dagen om te relaxen want maandagavond gingen we aan boord van de Navimag! De boot bracht ons in 3 dagen van Puerto Natales naar Puerto Montt. Omdat het niet druk was aan boord kregen we korting en een upgrade en sliepen we met 2 in een 4-persoons cabine met een raampje. Het weer zat wederom niet erg mee dus we konden niet de hele dag op het dek staan. Wel hebben we zeeleeuwen, een dolfijn, pinguïns en een walvis gezien. Aangekomen in Puerto Montt namen we de bus naar Puerto Varas. Een zeer toeristisch stadje met prachtig uitzicht op de Osorno vulkaan. Die zijn we dus meteen maar gaan bezoeken aangezien het zonnetje nog heerlijk scheen.
Volgende stop was Pucon, ongeveer 6 uur noordelijker. De reden om daar naartoe te gaan was om de Villarica vulkaan te beklimmen. We vertrokken ’s ochtends om 5.30u in het donker in een groepje van 4. De eerste 2 uur waren vrij steil omhoog maar als afleiding hadden we prachtig uitzicht op de dorpjes onder ons, een adembenemende sterrenhemel boven ons en oranje gekleurde rook uit de vulkaan. De temperatuur was ongeveer -5°C dus we moesten doorlopen om niet te veel af te koelen. Aangekomen bij de gletsjer konden we genieten van een mooie zonsopgang. Helaas veranderde het weer dramatisch en de gletsjer hing vol wolken. Vol goede moed begonnen we toch aan onze tocht omhoog met ijzers onder onze schoenen en een ijspick in de hand. Eenmaal aan de andere kant van de berg verdwenen de wolken net zo snel als ze gekomen waren en konden we doorlopen richting de top. Het laatste uur was wederom steil omhoog over vulkanische ondergrond dus erg glad. Daarnaast waaide het behoorlijk hard en kwam de wind elke keer uit een verschillende richting. Uiteindelijk haalden we de top, maar de rook die uit de vulkaan kwam stonk zo hard dat we maar 10 minuten boven konden blijven voordat we aan de afdaling moesten beginnen. Het leukste stuk van de trip is dat je naar beneden kunt glijden op je kont (je krijgt dan een soort pamper om) maar omdat het weer zo slecht was moesten we nog helemaal naar beneden lopen. Op de gletsjer begon het ook nog te regenen dus we konden ons geluk niet op. Moe maar voldaan kwamen we beneden aan en waren we blij dat we terug konden naar het hostel voor een warme douche. Vanwege het weer was dit waarschijnlijk het meest gevaarlijke wat we op onze trip mee zullen maken.
Vanuit Pucon met de bus naar Santiago. Daar gingen we vrienden (Oana en Sebastian) opzoeken die we in Brazilië hebben leren kennen. Op het busstation wederom bijna bestolen, maar we hadden de mannen op tijd door. Een dagje lekker rustig aan gedaan in Santiago, de wijk ‘Bellavista’ bezocht, Cerro Santa Lucia en Plaza de las Armas met de kathedraal. Iemand had zijn tas laten liggen in de kathedraal dus ons bezoek werd ingekort omdat iedereen de kerk moest verlaten. ’s Avonds heerlijk genoten van een asado (soort bbq) en pisco’s met huisgenoot Gino! De volgende dag vroeg uit de veren voor een dagje Valparaiso, een leuke stad met smalle straatjes en gekleurde huizen op ongeveer 2 uur van Santiago. Een perfecte dag afgesloten met wederom een heerlijke asado met Loes en Ruben die we ontmoet hadden op de Navimag.
Laatste stad die we in Chili zouden bezoeken was San Pedro de Atacama. Een rustig, stoffig stadje in het noorden. Een hoogtepunt volgens velen is Valle de la Luna die wij per fiets hebben bezocht. Persoonlijk vonden we de vallei een beetje tegenvallen omdat het landschap veel hetzelfde blijft. Wel hadden we genoten van een prachtige zonsondergang. Vanuit San Pedro hadden we een tocht geboekt naar Uyuni in Bolivia. In eerste instantie stond dit land niet op onze lijst, maar door veel goede verhalen onderweg hadden we besloten om een stukje Bolivia toe te voegen. Een hele goede keus bleek achteraf! Bolivia was een geweldig mooi land. Veel ongerepte natuur, prachtige landschappen en vriendelijke mensen. In 3 dagen tijd hadden we laguna’s in alle kleuren van de regenboog gezien, flamingo’s op 5 meter afstand, bergen met eeuwige sneeuw, vreemde rotsformaties, woestijn en zoutvlaktes. We hadden veel geluk met onze driver want hij vertelde honderduit over alles wat onderweg tegenkwamen en kon al onze vragen beantwoorden. Aangekomen in Uyuni een middagje op het terras gezeten, souvenirs gekocht en ’s avonds de nachtbus naar La Paz genomen. Dit was nog niet onze eindbestemming, het was nog 3 uur verder met de bus naar Copacabana aan het Titicacameer. Zodra we de bus uitstapten wisten we al dat we niet lang zouden blijven, het hele dorp was bezaaid met toeristen. Na een heerlijke nachtrust waarmee we onze verloren uurtjes hadden ingehaald stapten we op de boot naar Isla del Sol. Dit eiland in het Titicacameer heeft voor de Inca’s een belangrijke betekenis. Viracocha, God van het Universum, heeft hier namelijk de zon laten ontstaan. De boot bracht ons naar het noorden van het eiland waar we het Chincana labyrint hebben bezocht. Vanuit het labyrint is het ongeveer 2,5 tot 3u lopen naar het zuiden. Een vermoeiende tocht vanwege de hoogte en het bergopwaarts lopen, maar wel met prachtig uitzicht. In het zuiden de Inca trappen bezocht en met de boot terug naar het vasteland gegaan. Dat was onze laatste dag Bolivia want ’s avonds namen we de bus naar Cusco, Peru! We hebben inmiddels de Salkantay trekking naar Machu Picchu geboekt en beginnen morgen aan deze 4-daagse tocht. Opnieuw een hoogtepunt!

Groetjes, M&M

Do’s
Hospedaje El Patagonico in Puerto Natales.
Als je gaat trekken in Torres del Paine: doe al je spullen in een plastic zak (zeker je slaapzak) zodat ze droog blijven.
Eet een completo (als je van avocado houdt, neem een Italiano) en proef pisco.
Huur in San Pedro de Atacama een fiets om Valle de la Luna te bezoeken (neem een extra hoofdlampje mee als je tot na zonsondergang wilt blijven).
Valparaiso is zeker de moeite waard om te bezoeken.
Hostal Candelaria in San Pedro de Atacama.

Don’ts
Neem geen verse producten mee als je de grens met Chili oversteekt! Ze controleren vrij streng en je moet alles afgeven.

Foto’s:

• 04 Mei 2012 - 11:20

Fleur:

Aaaaaasociaal mooie foto's!!

• 04 Mei 2012 - 13:22

Caroline Hendrikx:

wat een leuke fotos en mooi verslag jullie zien er goed uit. liefs uit halsteren

• 04 Mei 2012 - 13:22

Caroline Hendrikx:

• 05 Mei 2012 - 22:00

Tante Irma:

Wat een belevenissen weer. Mooie foto's. Leuk ook met de foto's van de mensen. Veel plezier met het laatste gedeelte van jullie reis.

• 06 Mei 2012 - 15:57

Oom Ton:

Wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt. Geweldig die ervaring.
    Ben benieuwd of jullie hier wel weer kunnen wennen, maar je kunt nog 25 dagen genieten. Lieve groeten.

• 08 Mei 2012 - 12:50

Marjan:

Jongens, geweldig wat een mooie foto's om stil van te worden.
    Geniet nog even heeeel intens want het gaat nu wel heel snel allemaal!!!
    liefs, Marjan

• 08 Mei 2012 - 14:22

Thomas Acda:

Ik kan niet achter blijven... Focking mooie plaatjes. Heb inspiratie gekregen voor mijn nieuwe CD met de titel: 'de Vogel is gevlogen' Viel spass de laatste weken, het echte leven begint begint bijna weer.... - X - Paul de Munnik

• 08 Mei 2012 - 18:18

Geerte:

Haha de foto's van Chili en Bolivia zijn mooi en hilarisch! x

• 12 Mei 2012 - 19:10

Anja En Kees:

wel met enige vertraging,ik heb pas net alles gelezen en foto's gekeken, daar wil ik altijd even rustig voor gaan zitten. Was weer geweldig. Supermooie foto's. Er is op het ogenblik een serie op tv die heet Panamerica express daar is ook het gevoel een beetje te krijgen van wat jullie allemaal doen en zien. Ze waren gister ook in Machu Picchu heel bijzonder.
    Gaaf allemaal weer zowel foto's als verhaal. Superveel plezier verder. Geniet ervan.
    lfs anja en kees

• 14 Mei 2012 - 12:31

Yvonne:

jeetje wat een prachtige foto's maken jullie.........geniet nog maar even van de prachtige natuur, volgens mij begint t einde in zicht te komen, en verheugen zich heel veel mensen op jullie thuiskomst!
    liefs en nog fijne dagen
    Yvonne