TSE en Mongolie - Reisverslag uit Peking, China van mikeenmerel - WaarBenJij.nu TSE en Mongolie - Reisverslag uit Peking, China van mikeenmerel - WaarBenJij.nu

TSE en Mongolie

Door: mikeenmerel

04 Juli 2011 | China, Peking

Terwijl we dit verhaal typen zitten we in de trein van Ulaan Baatar (UB) naar Beijing. Een voor ons vrij luxe trein maar we zullen bij het begin beginnen.

Vanuit Moskou zijn we op de TSE naar Irkutsk gestapt. We waren maar net ingestapt of Mike zijn portemonnee werd al bijna gerold door een dronken Mongolier die handelswaar van en op de trein laadde. Gelukkig had hij het net op tijd door maar we stonden wel meteen 4 dagen op scherp en er bleef dus altijd iemand bij de spullen. We deelden onze coupé (2 bij 2 meter) met een oudere Duitse man. In ons treinstel zaten verder nog 4 toeristen en de overige delen waren gevuld met Mongoliers. Lui die dag en nacht bij elke stop spullen verkochten op het perron. Spijkerbroeken, T-shirts, sandalen, tassen, van alles hebben we voorbij zien komen. In het begin is het best interessant om te volgen wat er allemaal gebeurd, maar als je elke keer ’s nachts wakker wordt van het lawaai en overdag naar je hoofd geslingerd krijgt dat je stil moet zijn omdat ze willen slapen ben je het snel zat. Daarnaast waren ze nog wat spullen uit onze coupé ‘vergeten’ te pakken dus ineens staat er een Mongolier in je coupé en moeten je tassen aan de kant. Om over de wc’s maar te zwijgen na 4 dagen met 20 Mongoliers zonder schoonmaken.
Ons eten werd op den duur ook wat eentonig, ’s ochtends een soort pannenkoek met chocopasta, ’s middags cup a soup en ’s avonds noodles. In het begin is het ook nog leuk om naar buiten te kijken, maar na 3 uur achter elkaar naar een bos te hebben gekeken zijn we maar potjes gaan kaarten.

Na 3 nachten weinig geslapen te hebben waren we dolblij dat we om 6u ‘s ochtends de trein konden verlaten in Irkutsk. We hadden een transfer naar Litsvyanka, een dorpje aan het Baikalmeer (met een diepte van 1.6 km het diepste meer ter wereld, voor de triviant liefhebbers!) en sliepen in een chalet. Aangezien onze Mongolische vrienden de laatste nacht besloten dat ze best een feestje konden bouwen in de trein hadden we helemaal niet geslapen dus na een heerlijke douche zijn we maar een paar uur gaan liggen. ’s Middags zijn we het dorp ingelopen, maar omdat het Russia Day was leek het net Scheveningen op een warme zomerdag. Net buiten het centrum werden we uitgenodigd door een Russisch koppel om met hen wodka, aardbeien en omul (een vissoort die alleen in het Baikalmeer leeft) te nuttigen op het strand. De volgende dag zijn we een berg opgelopen met mooi uitzicht over het meer en hebben we zeehonden gezien. In Irkutsk hebben we, naast genoten van een heerlijk ontbijtje verzorgd door onze gastvrouw (we sliepen bij een oude Russische dame thuis), niet veel gedaan.

Vanuit Irkutsk richting UB deelden we ons treinstel met alleen maar toeristen. Dat was een minder authentiek TSE gevoel. Op de grens met Mongolië hebben we 5 uur stil gestaan aan de Russische kant. De eerste 2 uur gebeurde er niets, vervolgens werden onze paspoorten ingenomen en mocht je de trein niet verlaten. Onze coupé werd praktisch volledig gestript (inclusief Duitse herders) zodat we niets de grens over zouden kunnen smokkelen. Aan de Mongolische kant hebben we nog 3 uur stilgestaan en werd het hele verhaal herhaald.
Achteraf was het eerste deel (Moskou – Irkutsk – UB) van de TSE een heel bijzondere ervaring en zijn we blij dat we het op deze manier beleefd hebben en niet in een eerste klas coupé. Het uitzicht werd, naar mate we dichter bij Irkutsk kwamen, steeds mooier.

Aangekomen in UB hebben we een 14-daagse tour geboekt door de Gobi woestijn. Het voormalig Russisch militaire busje wat ons van plaats naar plaats moest vervoeren deelden we met een ander koppel en een man alleen. We wisten niet goed wat we ons moesten voorstellen van het land, maar het was erg indrukwekkend (zie foto’s)! Op 5 dagen na, brachten we iedere dag een paar uur in de auto (over hobbeldebobbel zandwegen) door, maar dat is ook niet zo gek aangezien Mongolië gelijk staat aan Frankrijk maal 3 (met maar 3 miljoen inwoners het land met de laagste bevolkingsdichtheid; het zou zo maar de allesbeslissende vraag bij Lotto Weekend Miljonairs kunnen zijn). Het landschap was wijds en divers en we hebben woestijn, ijs, bergen, rotsen, duinen, meren en grasland gezien. ’s Nachts sliepen we bij de families in een ger of in een tent. De ene dag was het bloedheet en de andere dag zo koud dat we met al onze kleren aan moesten slapen. We hebben op kamelen en paarden gereden en zijn 2 dagen gaan hiken. Het eten was prima (behalve het gedroogde schapenvlees) en bij de families hebben we thee met yak- of kamelenmelk gedronken (wat zolang het warm is best lekker is). Ons voorraadje ballonnen vielen erg in de smaak bij de kindjes van de families.

Nu zitten we dus in de trein naar Beijing. Een nieuw avontuur lacht ons tegemoet terwijl de Gobi onder onze voeten aan ons voorbij trekt. Een nieuw land, een nieuw avontuur staat voor de deur…wij hebben er weer zin in!

Iedereen bedankt voor jullie leuke reacties! Helaas hebben we niet overal bereik met onze telefoons dus het kan zijn dat we jullie smsjes niet ontvangen (en dus niet reageren, sorry daarvoor!). We zijn dan ook per email het beste te bereiken (als in: die zullen we ongeveer 1 keer in de 2 weken checken).

Big Mac teller: 0
Hoofdstoot teller Mike: 13 (+11, die ger doet zijn werk wel)
Aantal keer gewonnen met pesten tijdens de TSE: Mike 117 – Merel 66

Do’s Mongolië
Een langere (>7 dagen) trip is zeker aan te raden aangezien er heel veel toeristen (wij hebben er geen gezien) op de kortere trips zitten en de afstanden tussen de highlights te lang zijn om in korte tijd te doen.

Don’ts Mongolië
Blijf niet te lang in UB, want er is heel weinig te doen. Als je er toch bent: Golden Gobi (hostel) en Restaurant California zijn aanraders.

Groeten, M&M

Foto's: https://picasaweb.google.com/106276216120960579753/TSEEnMongolie?authkey=Gv1sRgCLeolMXAya2V9gE

• 04 Juli 2011 - 16:59

Saskia:

Zat al op het volgende verhaal te wachten :) .... Weer leuk om te lezen.
    De foto's vond ik echt goed, zowel die van die eindeloze vlaktes als van die leuke kindjes (en ook de rest, natuurlijk!). Liefs van ons alle 5, maar vooral van Saskia :)

• 04 Juli 2011 - 17:35

Dikkie:

Hoi Merel en Mike,

Na de uitgebreide skype toch ff een reactie van je ouwe heer. Prachtig zoals jullie reizen en indrukken opdoen, jullie lijken wel infanteristen!
    Hele mooie foto's waarvoor dank.
    Houd vol en graag weer op tijd info uit China.

Groeten,
    Dikkie

• 04 Juli 2011 - 18:06

Frons:

Hij heb een lauwe wodka baas gevonden hoor! Blijf winnen met de spelletjes :) op naar de uitdagende Chinese keuken, graag foto's van jullie met een bordje hond.. Xx

• 04 Juli 2011 - 18:43

Gretine:

Super mooi allemaal. Ziet er fantastisch uit!! Nog heel veel plezier en fantastische ervaringen toegewenst.

• 04 Juli 2011 - 22:36

Joris:

Mike, groot nieuws uit Sittard! DE KOFFIE IS VOORTAAN GRATIES!! en bovenal duurzaam. Niet dat ie beter smaakt hoor, maar de prijs/kwaliteit verhouding is er in ieder geval een heel stuk op vooruit gegaan. (wat er allemaal wel niet mogelijk is als jij een jaartje pleite bent, ben benieuwd wat we volgende maand krijgen).

Enfin, zie dat de TSE wel lijkt op de NS, zelfde route, zelfde bomen, geen handelaars, weinig verrekte Monigols (Jongû). Maarja ik kan in tegenstelling tot jullie geen mooie plaatjes maken van mijn reis.
    Het ziet er trouwens wel zwaar onwerkelijk uit, zo'n tentje midden in een verlaten landschap (zou Drente er ook zo uitzien??, iig wel ver weg).

Nou ik laaf me nog even aan de foto's en ik raad jullie aan om onderweg zoveel mogelijk wijn/whiskey/wodka te delen met onbekenden ;).

Gegroet

Joris

• 05 Juli 2011 - 18:45

Mama, Jule:

Lieve kinderen, vanmiddag met Irma en Yonne buiten gelunched en de weblog van jullie geinstalleerd. Was een gezellig feestje afgelopen zaterdag bij Irma (50). Hou van jullie en tot spoedig horens!
    Liefs mam

• 06 Juli 2011 - 19:53

Jordy:

Dude! Duderin! Wat een landschappen! Mongolië staat al een tijd op mijn lijstje, maar nu schuift hij langzaam naar de top 3! Geniet van elke minuut :)

• 08 Juli 2011 - 06:54

Rene Van Hooren:

Mooie foto's. Heel aparte omgeveing. Beijing zal dan wel een schok zijn geweest. Lijkt soms wel mars. Wist niet dat daar boeddhisme bedreven werd.

Blijf jullie volgen.....

groet,

René

• 08 Juli 2011 - 07:15

Petra Wehrens:

Hi Mike en Merel,

wat hebben jullie al veel gedaan op die korte tijd....
    Leuk om jullie te blijven volgen.

Groetjes Petra

• 08 Juli 2011 - 15:01

Oom Ton:

Heb zojuist jullie uitvoerig en indrukwekkend verhaal gelezen over de ervaringen in de TSE en Mongolië en uiteraard de fotoreportage bekeken.
    Enerzijds geweldig mooi, maar het is veelal toch behelpen. Ik ga er maar niet aan beginnen. Wens jullie op de verdere tocht nog veel plezier en......sterkte. Lieve groeten van mij.

• 09 Juli 2011 - 08:22

Jurgen En Angelique:

hoi pannenkoeken,leuk om weer wat te lezen,hoezo geen avontuur!ziet er super uit.zo te lezen genieten jullie met vol plezier.wij houden het wel iets simpeler.carmen heeft gister afscheid genomen,op naar het volgende avontuur!met kayleigh gaat het ook super.maak je geen zorgen,ajax wordt gewoon weer kampioen.groetjes van ons

• 09 Juli 2011 - 13:25

Francis Jaspers:

Dag Merel (en Mike, die ik nog niet ken, wel een keertje gezien),
    Kwam net je moeder tegen en hoorde van jullie reis en ging meteen op deze site kijken. Wat zullen jullie veel mooie ervaringen opdoen! Leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Kom je een keer vertellen op De Gezellehoek? Vinden de kinderen ook leuk.
    Ik blijf jullie volgen. Geniet van de mooie reis en van elkaar! Groeten en liefs, Francis

• 11 Juli 2011 - 18:20

Thomas Acda:

Hey M&M

Ik dacht dat jullie een wereldreis gingen maken, zie ik daarop eens kiekjes van de Drunense Duinen. Ik wist trouwens niet dat dat ze daar kamelen hadden.....

Ziet er super uit (behalve de baard van Mike, hij lijkt wel op rafael v/d Vaart). Ondanks dat ik thomas geen reiziger ben voel ik toch enige jalozie!
    Veel plezier geniet and I will follow!

X Thomas (wat wij samen vroeger droomden weet de helft van ons niet meer...)

• 13 Juli 2011 - 21:00

Jitske:

Hola!~

Leuk weer een nieuw stuk te kunnen lezen, klinkt weer als een bijzondere ervaring. iig iets dat jullie noooit gan vergeten;)

Hier alles bueno, Jap en ik zijn net terug van vakantie; 2,5 week voor mij (incl week surfen met vriendinnen) en 1,5 week voor Jap steekt wat schraal af t.o.v. jullie reis, maar het was wel erg genieten! Nu weer 'an die arbeit'.

ben benieuwd naar jullie nieuwe verhalen, nu eerst foto's kijken!

liefs Jitske

ps; indrukwekkend het aantal spelletjes pesten dat jullie hebben gespeeld!

• 13 Juli 2011 - 21:04

Jitske:

toch nog maar een reactie, want wooowww!!! wat een mooie foto's en wat een genietende gezichten van jullie!!! heerlijk om te zien (al had ik even moeite om Mikete herkennen met zn korte coupe;) )

• 14 Juli 2011 - 19:49

Boni:

Hey Mike & Blackbird,

Wat een gave foto's weer zeg! Leuk om jullie verhalen te volgen. Keep on writing!?!

X Boni

• 14 Juli 2011 - 20:05

Sjim:

Hiiijj heb een Noorse Snor jonge :)

• 16 Juli 2011 - 04:49

Lotje:

Wow, wat een gave foto's! Erg leuk om weer over jullie geweldige ervaringen te lezen! Enjoy China!!

Greetz vanuit Bangkok, Lotje

• 17 Juli 2011 - 11:04

Yolanda :

Hallo M & M,

Fijn om weer iets van jullie te lezen en weten dat het goed gaat. Weer heel anders dan de foto's van Dwayne, maar ook wat een prachtige ervaringen doen jullie op.
    Alleen het eten ben ik niet zo jaloers op.
    Geniet ze en goed op elkaar passen
    xx

• 20 Juli 2011 - 07:48

Karlien:

Hey Merel!!!

Wat een zalige foto's! Het lijkt me daar een fantastisch avontuur te zijn! Mongolië is zo mooi!!! Geniet, geniet, geniet! xxx

• 24 Juli 2011 - 12:41

Geerte:

Haha leuk! Mooi zeg! What's the story with the Unox handschoenen! Haha! xx

• 27 Juli 2011 - 06:43

Surya:

Mike, ziet er super uit! Na je foto's te hebben gezien lijkt Mongolië me nog mooier dan ik dacht, dus dat schuift mooi omhoog op t lijstje. Geniet van jullie tijd, hier mis je vanzelfsprekend helemaal niets :-)

Groetjes!