Van very hot naar her! - Reisverslag uit Chengdu, China van mikeenmerel - WaarBenJij.nu Van very hot naar her! - Reisverslag uit Chengdu, China van mikeenmerel - WaarBenJij.nu

Van very hot naar her!

Door: mikeenmerel

03 Augustus 2011 | China, Chengdu

Vier weken geleden kwamen we, na ons schitterende avontuur in Mongolië, aan in Beijing. De eerste 3 dagen hadden we nodig om te wennen aan: het enorme aantal mensen, de smog, de hitte, het roggelen, de smerige straten, het continu staren van mensen, het feit dat mensen foto’s van ons nemen. Kortom het was even terugschakelen om na die 3 dagen weer vrolijk verder te kunnen. We waren dan ook dolgelukkig dat een collega van Mike een meer dan prima hotel in Beijing had geregeld waar we ons konden terugtrekken. Toen de batterij weer was opgeladen bezochten we vervolgens Tiananmen Square (het grootste openbare plein ter wereld) en de Forbidden City. Helaas, was het ook zomervakantie in China en moesten we ons langs massa’s Chinezen wringen om ook maar iets te kunnen zien van al het pracht en praal. Dat is met 40 graden niet altijd een pretje. We lieten ons echter niet uit het veld slaan en bezochten het wat meer afgelegen Summer Palace. Dit paleis werd door de keizerlijke familie gebruikt om te vluchten voor de extreme hitte in de zomer. Wat vroeger gold was nu ook zeker het geval en daar zagen wij zowaar na 5 dagen China de eerste blauwe lucht…wat een verademing. We kwamen er al snel achter dat Beijing te voet niet te doen is (Beijing is namelijk qua oppervlakte even groot als België ) en besloten dus fietsen te huren. Een schot in de roos, want hard trappen zorgt voor wind door de haren en je komt veel sneller van A naar B. Bovendien zagen we zo veel meer van de kleine authentieke straatjes waar het ‘echte’ leven van Beijing zich afspeelde.

Een bezoek aan de muur was voor ons het absolute hoogtepunt van Beijing. We hadden al in Moskou de tip gekregen om via een bepaald hostel een tour te boeken naar een niet-toeristisch deel van de muur. Deze wijze raad volgden we op en gingen dus op pad richting de Ancient en de Secret wall. Daar wachtte ons een schitterende wandeling van 4 uur over soms haast onbegaanbare wegen en met het grote voordeel: geen toerist te bekennen.

Het Chinese eten is echt een verademing vergeleken met het Mongoolse schapenvlees. We werden getrakteerd op een Chinees traditioneel diner door familie van Mike’s collega. Op het menu stond (natuurlijk) Pekingeend en allerlei heerlijke gerechten.

Met een bezoek aan de Temple of Heaven en een acrobaten show in de avond sloten we ons Beijing avontuur af om vervolgens met de trein verder te reizen naar het Terracottaleger in Xi’an.

Aangekomen in Xi’an besloten we de stad te verkennen en struinden we door allerlei leuke straatjes met eetstalletjes en verborgen moskeeën in het Muslim Quarter. De dag erop vertrokken we vroeg (07.00 uur) met het openbaar vervoer naar het Terracottaleger. We besloten vroeg te vertrekken aangezien we dan niet onder de voet zouden worden gelopen door de massa. Achteraf een goede zet aangezien we rond 10.30 uur klaar waren met de bezichtigingen en de groepjes Chinezen elkaar inmiddels aan het verdringen waren voor de beveiligingshekken.

Na Xi’an trokken we verder naar Chengdu. Daar besloten we om maar eens wat anders te gaan doen dan sightseeing en zijn we een dagje theeblaadjes gaan plukken. Alhoewel, door de hitte moesten we het beperken tot 10 minuten plukken maar het was weer eens wat anders. In de dagen daarna bezochten we de panda’s in het ‘natuurreservaat’ en een gigantische Buddha. We besloten om in ons hostel onze tour naar Tibet te plannen en de mogelijkheden van een tour te bespreken, de grenzen met Tibet waren namelijk dicht. Aangezien je voor de Tibet regio door politieke omstandigheden (zacht uitgedrukt) een speciaal permit, een uitgestippelde route met de activiteiten per dag en een gids nodig hebt om te reizen wilde we dit strak plannen om niet in tijdnood te komen in Nepal. We ontmoette 2 Nederlandse meisjes die zich graag wilden aansluiten bij de trip en besloten om samen een optie te boeken voor 9 dagen Tibet (vertrek: 4 augustus; Lhasa naar Katmandu). De volgende dag verlieten we Chengdu om naar Chongqing te gaan met de hoop dat onze Tibet trip werkelijkheid zou worden.

Chongqing? Juist ja, een stad met 32 miljoen mensen, een smogwolk om U tegen te zeggen en een temperatuur om niet vrolijk van te worden (40 graden en hoger). We besloten Chongqing te bezoeken om daar de rock carvings te gaan bekijken en om de reis richting Guilin op te breken. De stad bleek vol van steigers en stellages om nieuwe gebouwen uit de grond te kunnen stampen tussen oude vervallen krotten. De rock carvings waren erg indrukwekkend en met een goed gevoel verlieten we deze enorme stad om door te reizen naar Guilin.

In Guilin trokken we er weer op uit en bezochten we de rijstterrassen van Dazhai. Wederom met lokaal vervoer (3u onderweg), hielden we ons hart vast of we er überhaupt zouden komen. Onderweg zijn we namelijk een auto en een tourbus tegengekomen die van de weg gereden waren, zo het ravijn in. Eenmaal aangekomen begonnen we aan de beklimming van de vele traptreden en wachtte ons uiteindelijk een prachtig uitzicht! De volgende dag stond een boottocht van Guilin naar Yangshuo op het programma. In Yangshuo aangekomen pakten we de eerste de beste taxi de stad uit (15 miljoen toeristen bezoeken Yangshuo per jaar…vandaar dat we haast hadden) om naar ons hostel te gaan. Dit hostel hadden we uitgekozen omdat het op een rustige locatie ligt (4km buiten het centrum) en een ideale uitvalsbasis is om fietstochtjes te maken door het indrukwekkende karstgesteente.

De eerste dag besloten we dan ook vroeg een route uit te stippelen en op de fiets te stappen. Vijf uur later kwamen we bezweet maar voldaan terug bij ons hostel om daar onder de airco (je kunt tussen 13 en 17 uur niet eens buiten zitten door de hitte) bij te komen van alles inspanningen. Die nacht werden we allebei ziek (het hele hostel was ziek geworden) en brachten we onze dagen door op bed met een dvd’tje. Achteraf kwam ons dat niet slecht uit want het vele reizen, de continue drang om dingen te moeten zien, en de extreme temperatuur waren enorme energievreters.

Inmiddels zijn we terug in Chengdu (na een vreselijk warme en vieze treinreis van 26u) en zijn we bijna (Mike nog niet helemaal) hersteld van het opgelopen virus. We zijn enorm blij, want we hebben een Tibet permit weten te bemachtigen (de grens is op 26 juli weer open gegaan, na 2 maanden dicht te zijn geweest)! Morgen begint onze 9-daagse trip naar het dak van de wereld om vervolgens via de Friendship Highway onze reis in Nepal te vervolgen. Wij kunnen niet wachten om onze trip te beginnen…TIBET HERE WE COME!!

Do’s China

Een tour naar de Muur boeken bij het Leo Hostel in Beijing
Vroeg en op eigen gelegenheid naar het Terracottaleger gaan
Fietsen huren
Op een zondag naar de Temple of Heaven (dansende, zingende en spelletjes spelende mensen)
Afdingen!

Don’ts China

Ook maar proberen Engels te praten
In de zomer naar China gaan
Met handen en voeten proberen te communiceren

Groetjes, M&M

PS. Wederom bedankt voor de leuke reacties :-)

Foto's:

• 03 Augustus 2011 - 09:13

Caroline Vlek:

Wow Merel, wat een fantastisch mooie reis zijn jullie toch aan het maken! Ik lees alle verhalen vol bewondering :) Geniet goed daar! Liefs, Caroline.

• 03 Augustus 2011 - 10:26

Anja En Kees:

Jeetje wat een verhaal weer zeg, ik moet zeggen dat ik op sommige momenten toch wel enige last van jaloezie heb. Op andere momenten weer wat minder.

Veel plezier en geniet verder zou ik zeggen, wij lezen wel gewoon mee. lfs anja en kees

• 03 Augustus 2011 - 11:19

Jeroen & Ton :

Hi M&M,
    Super leuk om jullie te volgen. Wij wensen vanuit een regenachtig BoZ, vanuit een klein peukenfabriekje heel veel plezier toe !

• 03 Augustus 2011 - 12:22

Els Coppens:

Hey Merel, jullie hebben wel al heel wat gezien! Knap! Jan en ik zijn juist terug van een schitterende reis naar Alaska.We hebben onwaarschijnlijk mooie natuur gezien.
    Verzorg jullie goed en geniet +++ van Tibet // ben blij voor jullie dat jullie een permit hebben kunnen bemachtigen :-) .
    Veel liefs

• 03 Augustus 2011 - 12:46

Oom Karel:

Lieve Merel en Mike,
    Wat leuk om weer een update te lezen en de schitterende foto's te zien. Ben blij dat jullie mijn tip om de boottocht naar Yangshuo te ondernemen hebben opgevolgd, ziet er nog steeds even indrukwekkend uit als dertig jaar geleden alleen waren er, toen ik er was, niet zoveel toeristen in de stad zelf. Geniet ervan en ik ben benieuwd naar jullie volgende update.
    Groet, K.

• 03 Augustus 2011 - 13:56

Peter/Irmgard Annee.:

Beste Mike en Merel,

Wat een goede verslagen van jullie reizen. Tof hoor, hebben er veel van gelezen. wij zouden het allemaal niet durven. heel knap. geniet veel van deze wereld en blijf gezond. Heel veel plezier en we volgen jullie .
    liefs van ons Peter irmgard.

• 03 Augustus 2011 - 15:31

Iman:

Hoi Merel en Mike,
    Jullie kennen me helemáál niet! Ik rij iedere donderdag om 6.15 uur met jullie mam naar BNI. Mijn oudste dochter heeft op deze wijze verslag gedaan van de reis die ze met haar vriend in 2009 door Zuid Amerika heeft gemaakt, vandaar mijn interesse. Gaaf om al lezend weg te dromen. (ben iets te vroeg geboren)

• 03 Augustus 2011 - 15:38

Yvonne:

hallo Mike en Merel,
    Wat ontzettend leuk om te lezen hoe jullie een prachtige invulling aan je reis geven.
    Mooi om te lezen waar jullie al overal zijn geweest en als ik naar China ga , ga ik de muur zeker bekijken als dat echt een hoogtepunt is, en met triviant ga ik vast winnen nav de relevante informatie erbij.
    Hoe kan het dat jij Mike toch elke keer je hoofd zo stoot?
    Liefs uit Herpen.

• 03 Augustus 2011 - 16:49

Jordy:

Het houdt maar niet op :)

Groeten vanuit Polen!

• 03 Augustus 2011 - 20:59

Aron :

Hey Mike,

Laat ik nou toevallig weer eens n kijkje nemen op jullie site vandaag, gelijk weer een nieuw verhaal. Ziet er goed uit allemaal, zeker die foto van die brommer is geniaal.. Dat is pas packaging!!

Onze reis is trouwens ook geregeld: Kenia, Tanzania & Zanzibar... Miss komen we elkaar wel tegen..

Veel plezier nog!!
    Gr.

• 03 Augustus 2011 - 21:27

Rinke:

Wauw ziet er allemaal fantastisch uit!!! Geniet van Tibet en de rest van jullie reis... Christophe en ik hebben net onze tickets geboekt... 5 jan tot 25 juni zijn we ook weg!!! Het aftellen kan beginnen :)
    Dikke knuffel en een beetje voorzichtig...

• 04 Augustus 2011 - 12:20

Yvette:

Wat een super gave foto's en verhalen. Geniet er van en ben benieuwd naar jullie ervaringen in Tibet & Nepal. Wil ik ooit ook super graag bezoeken.. Geniet ervan, groetjes Yvette

• 05 Augustus 2011 - 07:17

Tante Irma:

Lieve Merel en Mike.
    Wat leuk om weer wat van jullie te lezen! Wat een belevenissen toch allemaal! Al benijd ik jullie niet met die smog en de hoge temperaturen.Hoop dat Mike ook gauw weer in orde is van het virus.
    Vandaag een dagje vrij. Ga me officieel inschrijven in de gemeente Kapelle. In september gaan we een rondreis naar Cappadocië maken ( van 8 dagen) Niet te vergelijken met jullie reis, maar Bert wil na 12 dagen toch wel weer thuis zijn. Verlengen kon alleen maar per week, dus wordt het van het jaar dus maar een korte trip.
    Groetjes en liefs en een dikke pakkerd en geniet in Tibet. Hoop dat het is wat jullie er van verwachten!
    Tante Irma

• 05 Augustus 2011 - 07:28

Tante Irma:

WOW!!! Net de foto"s gezien. Schitterend!!
    Nogmaals groetjes en liefs.

• 05 Augustus 2011 - 15:32

Marrit:

He Mike

Goed verhaal. Hoest met je boek?

x Barry

ps kwam hem net toevallig tegen ;)

• 05 Augustus 2011 - 20:58

Tom Van Den Broeck:

Chongqing?? Chingqong?? Aha... King Kong! Die zal je wel bedoelen :-) Kom ik net van een driedaagse Apenheul en moet ik alweer aan apen denken... Het is gewoon onbeschrijflijk wat jullie allemaal meemaken en ik ben steeds blij als ik lees dat jullie nog in goede gezondheid zijn! Veel groetjes, Tom

• 06 Augustus 2011 - 15:08

Oom Ton:

Lieve jongelui,
    Ik heb een middag vrij genomen om kennis te nemen van jullie avontuur.

• 06 Augustus 2011 - 15:16

Oom Ton:

Lieve jongelui,
    Ik heb een middag vrij genomen om kennis te nemen van jullie avontuur.
    Wat een story en wat een energie hebben jullie. Maar je bent jong en je wilt eens wat anders. De foto,s zijn geweldig en illustreren op een indrukwekkende wijze het verhaal.
    Merel wat kun jij op een fantastische manier die belevenissen formuleren en samenvatten. Je hebt schrijvers talent.
    Wees voorzichtig en pas goed op elkaar.
    Lieve groeten Oom Ton.

• 07 Augustus 2011 - 10:33

Margo:

Merel! Wat een heerlijk mooie trip! Man Man man, geniet van alles wat je nog tegen komt en hou jullie goed!! Kus

• 07 Augustus 2011 - 23:05

Boni:

Hey M&M,

Strak verhaal! Leuk om te lezen en om de gelijkenissen met het openbaar vervoer in Vietnam/Laos te zien.... Ik kan inmiddels ook geen bus meer zien met té veel mensen erin over onmogelijke bumpy roads :-(

Enjoy Tibet en ik kijk uit naar jullie reisverslag!

Mzzl Boni

• 13 Augustus 2011 - 19:09

Von:

Hey,
    Leuk om weer wat te lezen van jullie. Klinkt erg indrukwekkend en de foto's spreken boekdelen. Geniet ervan!!
    Liefs Von

• 15 Augustus 2011 - 08:22

Rene Van Hooren:

Hallo Mike en Merel,

Na 4 weken vakantie bij terugkomst in the office jullie blog maar weer eens gelezen. Indrukwekkend. vergeet inderdaad niet om af en toe eens te relaxen en de accu op te laden. Jullie hebben 1 jaar de tijd !!
    Vergeet in Tibet niet de gebedsvlaggetjes op te hangen en Ohm mani padme hum te chanten.
    Bon voyage.

groet,

René

• 16 Augustus 2011 - 10:30

JW En Marjolijn:

Hallo luitjes,

Wat een geweldige reis ! Geniet met volle teugen van dit andere deel van de wereld.

Groet uit Valencia.

• 24 Augustus 2011 - 15:30

Linda Rutten:

Namasté

Verschrikkelijk verhaal weer ;-)! Maar mij krijg je niet jaloers, ik vlieg vrijdag over jullie heen richting Indonesie. Eens kijken of ik jullie op het dak van de wereld zie staan.

Blijf genieten!

• 24 Augustus 2011 - 16:59

Luc Roex:

dag Merel,
    het lijkt wel of jullie niets meer kan tegenhouden in jullie reis ! Fantastisch wat jullie doen ....en zien !
    We denken nog regelmatig aan onze knappe bewoonster van het eerste verdiep !
    wij wensen jullie verder een goed verloop .
    Hier boven is het nu echt anders geworden...maar dat had je vermoedelijk wel door hé
    nog veel reis plezier !!!!!

• 25 Augustus 2011 - 15:56

Oom Kees:

Lieve Mike en Merel,
    Waar blijven de nieuwe verhalen en foto's? Trudi en ik zitten met smart te wachten op jullie volgende avonturen en pica's.
    Kees

• 27 Augustus 2011 - 06:47

Rob J:

Vet vet! Friendship Highway!!! Supervet, ben echt benieuwd naar de verhalen. Ik wil daar ook een keer heen!

Vette platen van de muur en de terassen trouwens!

• 29 Augustus 2011 - 14:12

Rinke:

Waar blijven de verhalen? ;-)
    Kus

• 24 September 2011 - 20:24

Marie-José & Herman:

Hallo lieve Merel en Mike ! Fantastisch interessant en boeiend , om jullie verhalen en avonturen te lezen !Herman en ik zijn heel erg enthousiast !Ook de prachtige foto's ! Het lijkt wel een prachtige reisgids ! Herman en ik wensen jullie vanuit Mallorca , nog een hele fijne voortzetting van deze fantastische wereld reis ! Hartelijke groeten van Herman en veel liefs van Marie-José