Tashi Delek en Namaste vanaf het dak van de wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van mikeenmerel - WaarBenJij.nu Tashi Delek en Namaste vanaf het dak van de wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van mikeenmerel - WaarBenJij.nu

Tashi Delek en Namaste vanaf het dak van de wereld

Door: mikeenmerel

03 September 2011 | Nepal, Kathmandu

Alweer bijna 4 weken verder dus tijd voor een nieuwe update. Begin augustus vlogen (de andere optie was een 48 uur durende treinreis op een stoel, sleepers waren uitverkocht) we vol goede moed naar Lhasa. Daar aangekomen maar rustig aan gedaan aangezien we van 500m hoogte naar 3600m stegen in 2 uurtjes. Behalve veel water drinken kun je je niet echt voorbereiden op de hoogte. De eerste dag alleen een beetje last van hoofdpijn en wat duizelig, de rest van de trip zonder problemen kunnen genieten!

Lhasa is een prachtige stad. Helaas zijn tijdens de Culturele Revolutie bijna alle tempels en kloosters verwoest, maar gelukkig is veel in ere hersteld. China probeert nog steeds alles te controleren dus overal staan militaire wachtposten. In het begin is dat heel raar, maar de Tibetanen negeerden het compleet dus deden wij dat ook maar. Je mag als toerist helaas niet vrij reizen door Tibet of zelfstandig een tempel bezoeken. Wij waren dan ook blij met onze hele lieve Tibetaanse gids die ons in perfect Engels veel uitleg gaf over het Boeddhisme en de Tibetaanse geschiedenis.
De drie dagen die we in Lhasa waren hebben we het Potala Palace, het Norbulingka Palace, de Jokhang Temple,Barkhor Street en het Sera en Ganden Monastery bezocht. Het Potala Palace is het winterpaleis van de Dalai Lama. Een gigantisch bouwwerk van 13 verdiepingen bestaande uit 2 delen, het witte politieke deel en het rode religieuze deel. Ook al woont de Dalai Lama nu in India, er hangt toch een speciale sfeer in het gebouw. Het Norbulingka is het zomerpaleis van de Dalai Lama. Hier spendeerde hij 4 maanden per jaar met zijn familie (familie mocht alleen op bezoek komen in het Potala Palace). Dit was ook de plaats van waaruit hij vermomd als een Tibetaanse soldaat midden in de nacht naar India vluchtte om te ontsnappen aan de tanks van Mao die de stad omsingelde om hem te kunnen kidnappen. De Jokhang Temple is het oudste en meest heilige gebouw in Tibet. Barkhor Street is de straat en tevens bedevaartsroute die rondom de Jokhang ligt. In eerste instantie zie je alleen de souvenirwinkeltjes die het grootste deel van de straat in beslag nemen, maar als je de tijd neemt om beter te kijken zie je ook de pelgrims die de kora (bedevaartsroute) rondom de tempel lopen. Sommige komen van verre uit de binnenlanden van Tibet en zijn dan ook helemaal uitgedost in de meest kleurrijke traditionele kleding. Met hun ene hand draaien ze de gebedsmolen en in hun andere hand hebben ze een rozenkrans vast en fluisteren ze zacht hun mantra’s. Zo hebben we een uur stil gestaan en gekeken naar de mensen.
Het Sera Monastery (uit 1419) is, samen met het Drepung en het Ganden, het belangrijkste klooster voor de Gelugpa (gele mutsen) in Tibet. We hebben er een debatsessie van de monniken mogen bijwonen. Ze debatteren over wat ze de dagen daarvoor hebben geleerd over het Boeddhisme. Na de Culturele Revolutie is het aantal monniken dat in de kloosters woont ook drastisch gedaald. Het Ganden Monastery ligt op 4700m hoogte. Dit is het eerste Gelugpa klooster gebouwd door Tsongkhapa in 1409. Wanneer Tibetanen komen te overlijden willen ze graag een ‘sky burial’ (hemelse begrafenis). Dit houdt in dat hun lichaam wordt geofferd aan de aasgieren op een heilige plaats. Een monnik verwijdert het vlees van het bot waarna alles wordt fijngehakt om vervolgens de aasgieren hun werk te laten doen. Wij bezochten deze plaats terwijl we de kora rondom het klooster liepen.
Onderweg van Lhasa naar Gyantse, over de Friendship Highway, passeerden we Yamdrok Tso. Een groot, heilig meer in de vorm van een schorpioen dat turkoois verkleurd als de zon erop schijnt. De Chinezen gebruiken het water voor een lager gelegen waterkrachtcentrale. Volgens een oud Tibetaans gezegde zou Tibet, wanneer het meer zou opdrogen en het land zijn belangrijkste symbool zou verliezen, niet meer bewoonbaar zijn. In Gyantse een bezoek gebracht aan het Palkhor Chode Monastery (1418 ). Dit klooster heeft de Culturele Revolutie wel overleefd en vroeger woonden hier monniken van alle 3 de sekten (Gelugpa, Sakyapa en Buton).
Dan verder naar Shigatse waar we het Tashilumpo Monastery bezochten, gesticht door Genden Drup in 1447. Hij werd met terugwerkende kracht benoemd tot de 1e Dalai Lama. Vanaf de 5de Dalai lama zetelen in dit klooster de Panchen Lama’s (de tweede spirituele leider van Tibet zonder tijdelijke macht). Overigens zijn er vandaag de dag 2 Panchen Lama’s. De Panchen Lama welke door de huidige Dalai Lama werd aangewezen als Panchen Lama werd niet geaccepteerd door de Chinese overheid. De overheid besloot dan ook om die Panchen Lama te ontvoeren (tot op de dag van vandaag spoorloos) en een eigen Panchen Lama naar voren te schuiven. Het mag duidelijk zijn dat de Chinese Panchen Lama nooit door de Tibetaanse bevolking zal worden geaccepteerd als ‘echte’ Panchen Lama.
De volgende dag vertrokken we naar Everest Base Camp! Onderweg naar boven (5200m) was het vrij bewolkt maar eenmaal aangekomen brak de zon door en lag Everest heerlijk in het zonnetje! Veel foto’s gemaakt en vooral genoten. We sliepen die nacht in het klooster op 5100m, heel koud maar wel speciaal.
Onze laatste stop in Tibet was Zangmu. Een beetje een louche dorpje aan de grens met Nepal. We hebben die avond dan ook maar kaartend doorgebracht met de Nederlandse meiden in het restaurant.

Op 12 augustus liepen we (letterlijk) de grens over met Nepal. Schitterend om het verschil te zien tussen de 2 landen: ene kant 2 Chinese soldaten bewegingsloos tegenover elkaar in het gelid, aan de andere kant leunden 3 Nepalese soldaten naast elkaar met hun rug tegen de brug. We kochten een visum en het onderhandelen over de prijs voor een jeep naar Kathmandu kon beginnen. Uiteindelijk kwamen we 7u later aan bij het hostel in Thamel. Ongeveer alles wat je nodig hebt kun je vinden in deze wijk. We hebben dan ook heerlijk gegeten, in de kroeg gezeten en souvenirs kunnen kopen. De dagen die volgden hebben we de vallei rondom Kathmandu bezocht. De dorpjes Patan, Bodhnath, Pashupatinath (en de Bagmati River) en de Monkey Temple Swayambunath. Wat ons het meeste is bijgebleven zijn de crematies aan de Bagmati River. Deze rivier komt uit op de Ganges en is dus heilig voor de Hindu’s. Het is een beetje Varanasi (India) in het klein dus een goede voorbereiding op wat komen gaat. Tijdens een crematie is 5m verder een omaatje haar was aan het doen. In datzelfde water wordt dus ook het lijk gewassen alvorens het wordt verbrand. Straatjongens zwemmen in de rivier om de offers die gebracht zijn aan de overledene (vaak muntstukken) op te duiken. Al met al een indrukwekkende ervaring.

Dan de trekking! Op 20 augustus zijn we met de bus vertrokken naar Dunche (10u). Het plan was om eerst Gosainkunda (de heilige meren op 4700m) en dan de Langtang trekking te doen. Helaas kreeg Mike op dag 2 hoge koorts dus hebben we het lopen een dagje uitgesteld. Acht paracetamol en veel groente en fruit later liepen we de volgende dag op ons gemakje richting het Langtang gebied. Op een gegeven moment kwamen we bij een dorpje aan waar net een landslide in volle gang was. Het hele dorp was in paniek en terwijl we stonden te kijken viel een groot rotsblok naar beneden dat een huis compleet wegvaagde. Na een uur kwamen er geen rotsen meer naar beneden en we besloten om onder de landslide door te lopen. Verstand op nul en keihard rennen! De andere optie was namelijk 1,5u omlopen over een pad waar in geen jaren mensen hadden gelopen. Helaas begon het wel te regenen en hebben we nog 2u bergopwaarts in de stromende regen moeten lopen. De rest van de dagen hebben we veel geluk gehad met het weer. We zaten namelijk nog steeds in het regenseizoen maar hebben nauwelijks regen gehad tijdens het lopen. Door de regen die ’s nachts viel waren de bloedzuigers echter nog wel actief, Mike is maar 1x gebeten. We sliepen in ‘theehuizen’, een stel houten kamertjes op een rijtje met een bed, maar dat was prima en beter dan in een tent. Ook het eten was prima, vaak dal bhat (rijst, aardappel curry met groenten, een linzensoepje en gedroogde chilli’s) wat vers werd gemaakt. Zelfs de groenten werden geplukt uit de tuin.
Het hoogste punt wat we hebben bereikt is 4700m. Prachtig uitzicht over de besneeuwde Langtangtoppen en gletsjers. De dagen daarna voornamelijk terug naar beneden gelopen. En als afsluiting een bijna 12u durende busrit terug naar Kathmandu. Over bergpassen, langs diepe ravijnen, landslides gepasseerd, potholes, sommige stukken moeten lopen omdat de bus niet omhoog kwam en als extraatje keiharde Nepalese muziek. Moe maar voldaan kijken we terug op de trekking. Weer een mooi avontuur!
De laatste dagen Nepal voornamelijk veel geregeld, naar Bhaktapur geweest en rustig aan gedaan. Gelukkig hebben we ons visum voor India kunnen regelen (dat kost je 2 dagen bivakkeren bij de ambassade). Vandaag starten we ons India avontuur in Varanasi! Curry, straatkinderen en veel kleurrijke indrukken staan voor de deur…

Do’s Tibet & Nepal

Tibet:
Ga naar Tibet! Spiritueel zeker een van de mooiste dingen die je gaat meemaken in je leven. Overigens was Everest ook echt bijzonder.
Bezoek ook zeker het Ganden Monastry, kost je een dag extra, maar is het zeker waard!
Regel een Tibetaanse gids en geen Chinees.
Wij boekten onze trip via Sim’s Cozy Garden hostel in Chengdu, een aanrader.

Nepal:
Boek je trekking in Nepal en niet vanuit Nederland, scheelt je veel geld (vergeet niet te onderhandelen over de prijs).
Er zijn zoveel trekking agencies in Thamel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hier dan ook het emailadres van onze gids. Hij is heel betrouwbaar, neemt zijn verantwoordelijkheden, heeft veel ervaring en een gezonde dosis humor: fathakhatri@hotmail.com. Zijn organisatie heet: Trek Nepal en zit naast Kathmandu Guesthouse.
Paar dagen op adem komen in Thamel. Heel toeristisch, maar wel fijn na 11 dagen lopen!

Dont’s Tibet & Nepal

Tibet:
Misschien is het niet de meeste gezonde optie om naar Lhasa te vliegen door de enorme hoogteverschillen. Overweeg dan ook een treinreis, al zijn de gevolgen van het vliegen ons erg meegevallen.

Nepal:
Niet te lang blijven hangen in Thamel, fijn om even bij te komen, maar ook fijn om het ‘echte’ Nepal te beleven.

Groetjes, M&M

PS: alle foto’s zijn genomen met toestemming van de mensen. Al werkt een snoepje altijd bij kinderen ;-).

Foto’s:

• 03 September 2011 - 07:16

Dikkie Dik:

Hè, hè eindelijk weer eens wat nieuws en dan ook maar meteen een bak vol. Gelukkig hebben we ook geskyped.
    Prachtige foto's waarop ik op één ervan mijn halfbroer meen te herkennen. Doe hem svp de groeten.

Veel plezier en niet verdwalen,

Dikkie Dik

• 03 September 2011 - 08:32

Mama, Jule:

Lieve kinderen, ik wist het al maar nu ziet iedereen het: Ik heb het mooiste kind van de wereld! Man oh man wat zien jullie er stralend en gelukkig uit. Blij dat je toch je goede camera hebt meegenomen, prachtige kleuren.
    Tot binnenkort op skype. Veel, heel veel liefs.

• 03 September 2011 - 08:38

Yvonne Aarts:

Hallo Mikeenmerel,
    wat een prachtig verhaal met zoveel uitleg, jullie lijken wel een wandelende reisgids.......Mike, als je nog eens ziek wordt kun je je natuurlijk ook nog door de plaatselijke shamanen laten behandelen.
    nog een hele fijne reis verder
    liefs Yvonne

• 03 September 2011 - 14:57

Marjan:

Jongens wat een geweldig verslag weer. Gelijk een stukje geschiedenis wijzer (waarvoor mijn dank)
    En wat een mooie foto's al die kleuren en indrukken. Super!!
    Fijn dat jullie zo genieten en veel beleven. Ik blijf jullie met veel plezier volgen.

lieve groetjes, Marjan

• 04 September 2011 - 19:09

Birgitta Le Clef:

Wat een boeiend reisverslag. Werner was 3 jaar geleden ook in Nepal op trekking. Ik herken veel van jouw vehalen. Geniet van de kleuren van India.
    groetjes vanuit Antwerpen!
    Birgitta

• 04 September 2011 - 20:49

Fleurtje:

Okey... nu word ik echt gek! Wat geweldig!

• 05 September 2011 - 09:23

Tom (DSM-collega):

Dag Merel en Mike,
    Lonely Planet eat your heart out. Wat een schitterend verslag en fantastische (portret) foto's. China, Tibet, Nepal en nu staat India voor de deur. Goed te lezen dat het visum binnen is. Veel plezier en hier in Limburg is alles nog onder controle hoewel je wel wordt gemist hoor!
    Tom

• 05 September 2011 - 14:54

Caroline Hendrikx:

wat een mooi reisverslag alweer blijf goed op jezelf en op elkaar passen liefs ad en caroline

• 06 September 2011 - 10:10

Anja En Kees:

wat een geweldig verhaal weer en de foto's zijn helemaal geweldig, tsja wel een beetje om jaloers op te worden. Leuk om weer te zien en lezen wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben. Het ziet er allemaal fantastisch uit.
    We kijken weer uit naar het volgende verhaal met zoveel foto's.
    lfs anja en kees ps jullie zien er allebei nog steeds heel goed uit.

• 06 September 2011 - 13:57

Karin:

Hai Merel en Mike,
    het is wel te gek wat jullie allemaal zien en beleven. En de foto's zijn echt prachtig Merel. Nu op weg naar het mooie en arme India (ik zou mijn teenslippers maar in de tas laten zitten)en geniet ook hier weer van alles wat jullie doen en zullen zien.
    Groetjes en liefs van bijna oma Karin.

• 09 September 2011 - 12:48

Tante Irma:

Wat een schitterende foto's en een verhelderend verslag. Hoop dat jullie verdere reis net zo genieten is!
    Groetjes en liefs.

• 11 September 2011 - 17:17

Yvette:

Wat ontzettend gaaf! Prachtige foto's meer! Heel veel plezier!

• 12 September 2011 - 13:06

Saskia:

Ja, hoor, jullie maken jullie belofte waar: veel "mensenfoto's" ! Top !
    Ennuuuuuhhhh : blijven genieten !

• 13 September 2011 - 19:51

Charlotte:

Wow, supermooie foto's, leuk veel van die boefjes-foto's :)

Geniet er weer goed van!

x Lotje

• 13 September 2011 - 20:38

Sofie V:

Hey Merel,

Leuk om nog eens je reisverhalen te lezen. Ben blij dat alles daar goed verloopt. De fotos van de boefjes zijn super!! Nog heel veel plezier en geniet van elke dag. Dikke knuffel, Sofie**

• 15 September 2011 - 16:02

Essie:

Hey Mike en Merel,
    Top, lekker wandelen, mooie natuur, interessante mensen, lekker eten, fantastische avonturen. Daar doe je het voor he! Wij mogen over zes weken naar Afrika vertrekken!
    Groetjes, Essie

• 15 September 2011 - 17:37

Ivonne:

Hey luitjes,

Leuk om te lezen! Heel herkenbaar het verhaal en de foto's. Krijg een flashback van de verhalen van mijn broer en schoonzus van vorig jaar. De foto's met de gekleurde vlaggetjes doen het hem toch hoor :-) Heel veel plezier en tot het volgende verhaal.

x Von

• 26 September 2011 - 08:11

Geerte:

Iew! Een monnik die het vlees van het bot haalt.. Wat een gave foto's, Tibet en Nepal zijn onwijs op het lijstje gestegen! Ben benieuwd naar de volgende bestemmingsverhalen!

Liefs

• 26 September 2011 - 14:01

Tante Hetty:

Kinders, Wat een heerlijke verhalen, echt om van te smullen. Geniet van, en let goed op, elkaar. Groet, Hetty

• 28 September 2011 - 21:17

Joris:

Wat hebben jullie het toch goed voor elkaar, de wereld kent straks geen geheimen meer voor jullie.
    Mike ben blij te zien dat het oude vertrouwde kapsel weer langzaam vorm begint te krijgen ;).

• 27 Oktober 2011 - 14:22

Anton En Coby:

Hi Merel en Mike,

wij staan aan de vooravond van de reis naar Chengdu/Tibet. Van Maria Evertse je website gekregen. Geweldige reisverslagen en bijzonder goed de do's en dont's . Een vraag blijft over nou twee. Jullie hebben je vlucht en permit voor Tibet eenvoudig kunnen regelen in Chengdu? En kan je in Lhasa al wel met plastic geld uit de geldautomaat of is het zaak dat je nog travveler cheques mee neemt.

Nog een goede reis en geniet!
    Anton en Coby
    antoncoby@ziggo.nl