Goodbye India, Hello Africa - Reisverslag uit Kochi, India van mikeenmerel - WaarBenJij.nu Goodbye India, Hello Africa - Reisverslag uit Kochi, India van mikeenmerel - WaarBenJij.nu

Goodbye India, Hello Africa

Door: mikeenmerel

03 Oktober 2011 | India, Kochi

Begin september vlogen we van Kathmandu naar Varanasi waar we meteen in het diepe werden gegooid. Varanasi is voor Hindu’s de laatste rustplaats. Hier wordt men gecremeerd op de ghats aan de heilige Ganges of gewoon met steen aan je been in de rivier gegooid (baby’s, mensen met lepra, auto ongeluk). Afhankelijk van hoe je aan je einde bent gekomen is het optie A of B. In diezelfde Ganges wassen mensen zich dagelijks en drinken ze ook het water uit deze rivier. Uit onderzoek is gebleken dat er 1.5 miljoen bacteriën in 1 liter Ganges water zit, terwijl het toegestane aantal bacteriën per liter water 500 is. De drijvende lijken zijn echter niet de grootste bron van vervuiling, maar de fabrieken een paar kilometer verderop wel. Het afvalwater wordt namelijk gewoon in de rivier gedumpt. Helaas stond het water van de Ganges ontzettend hoog door de hevige moessonregen eind augustus, waardoor we de rituelen rondom de crematies niet van dichtbij konden meemaken. Wij hadden dit echter al in Nepal mogen aanschouwen waar we op een rustige plaats alles in ons op konden nemen. Rouwig dat we het in Varanasi niet konden zien waren we dus niet. Wij zullen de stad herinneren als de meest smerige plaats in India. Hier liggen mensen dood te gaan op straat, liggen zwerfhonden weg te rotten, ligt er echt overal koeienstront en lopen mensen zonder schoenen over straat terwijl het riool over de straatstenen loopt. Na 2 dagen namen we dan ook snel de trein naar Agra.

Twaalf uur later, bezweet en niet geslapen kwamen we ‘s ochtends aan in Agra. We boekten een wat meer luxe hotel om bij te slapen en stonden een paar uur later bij Agra Fort vanaf waar we de eerst glimp konden opvangen van de Taj Mahal. Na vroeg het bed in te zijn gedoken stonden we de volgende dag om 6 uur aan de poort bij de Taj. Overigens moeten buitenlanders keurig 750 INR (11.25 EURO) afrekenen terwijl Indiërs 20 INR (0.30 EURO) betalen. Bij binnenkomst stond de Taj in al haar pracht en praal op ons te wachten en na 4 uur turen en staren besloten we om dit bijzondere bouwwerk achter ons te laten. Met de gedachte dat opa en oma Bakkeren samen hier vele jaren eerder op dezelfde plaats aan het genieten waren keerden we met een voldaan gevoel de Taj de rug toe.

Onze volgende bestemming was Jodhpur in Rajasthan. We besloten om Jaipur over te slaan, omdat we het in- en uitpakken van de tas en het heen en weer gesleep een beetje beu waren. In Jodhpur bezochten we het machtige Fort van waaruit vroeger menig vijand werd beschoten en verslagen. Na een twee uur durende audio gids (super geregeld overigens!) bezochten we nog het naastgelegen tempeltje en keerden we terug naar ons guesthouse. In Jodhpur hebben we nog 2 Bollywood films gezien. De eerste was een feel good movie met veel liedjes terwijl nummer 2 (op dit moment DE hit in India) een actiefilm was. Blijkbaar ben je in India met een zonnebril op al helemaal het mannetje, want de film was echt dra-ma-tisch slecht. Wij konden er wel om lachen. Vanuit Jodhpur huurden we een auto met chauffeur (kosten: 25 EURO) die ons 270 kilometer verder en 4 uur later bij ons hotel in Jaisalmer afzette. Daar boekten we een 2-daagse kamelensafari. Naja, dromedarissafari…

Nou hadden we al op een kameel in Mongolië gezeten en dat was niet heel comfortabel, maar tijdens deze ervaring viel het 100% mee. Onze, 3 meter hoge, dromedarissen vervoerden ons door de Thar woestijn. Dat is de bufferzone tussen India en Pakistan. Met de zon op onze kop zagen we mooie zandduinen, maar door de regenval in eerdere periodes een groene woestijn. De gidsen leerden ons hoe we Indiase curries, chappati’s en masala thee moesten maken. Na een prima maaltijd vielen we tevreden, onder onze klamboes en een heldere sterrenhemel in slaap. De volgende dag reden we nog een paar uur door de woestijn waarna we weer terugkeerden naar ons hotel in Jaisalmer. De volgende dag vertrokken we terug naar Jodhpur om een auto te regelen die ons naar Udaipur zou brengen.

Udaipur staat vooral bekend om de rickshaw en de Monsoon Palace scenes in de James Bond (Roger Moore) film: Octopussy. Het karakter van de stad wordt bepaald door de vele meren die de stad omsingelen. In het grootste meer (Pichola lake) liggen 2 paleizen waarvan er 1 inmiddels dienst doet als peperduur hotel. We bezochten het City Palace en een van de paleizen op het water, maar genoten vooral van het comfort (en het uizicht vanaf het restaurant) van ons hotel. Even een prima plaats om de batterij op te laden om weer verder te gaan richting Goa. Overigens, deden we het daar ook vooral rustig aan.

Het vliegtuig bracht ons op Vasco da Gama Airport in Goa. Het is in Goa waar het lijkt alsof je een andere wereld binnenstapt. Het heeft ontzettend veel Portugese invloeden, uiteraard door de man naar waar het vliegveld is vernoemd. De Portugezen hebben ook het katholieke geloof met zich meegenomen naar India, waardoor Goa volstaat van kleine kapelletjes en kerken. Het is mooi om te zien dat de verschillende geloofsovertuigingen hier hand-in-hand naast elkaar leven. Goed, dat was dan weer het stukje achtergrond. Onze dagen in Goa bestonden vooral uit relaxen. Wij hadden mazzel dat we via een kennis konden slapen in een appartementje (met zwembad) 200 meter van Vagator Beach. Het voordeel van het laagseizoen is dat het niet volzit met toeristen en dat je een heel strand voor jezelf hebt. Het nadeel is dat nog niet alle restaurants open zijn, waardoor je even moet zoeken voordat je kunt neerploffen achter een heerlijke curry. We huurden voor 3 dagen een scooter en cruisden langs de verschillende dorpjes en strandjes om ’s avonds met een welverdiende mojito in de hand zonsondergang te kijken.

Na 3 dagen Goa was het tijd om onze spullen weer in te pakken en vlogen we richting Kerala: Kochi. Kochi staat vooral bekend om zijn ‘Chinese Fishing Nets’, enorme houten stellages die met 1000kg contragewicht het enorme visnet tegengas moeten bieden om daarna door 4 man sterk met vis te worden ingehaald. Letterlijk 10 meter verderop worden de vissen, garnalen en krabben gesorteerd en meteen verkocht. Hier betaal je dus 25 EURO voor 6kg tiger prawns, in Nederland betaal je daar een vermogen voor. Verder bezochten we nog de backwaters, waar we vele kingfishers (beroemd vogeltje) zagen en genoten we van overheerlijke viscurries. Wel hebben we in goed overleg het rigoureuze besluit genomen om ons niet meer elke dag te wagen aan de chocolade taartjes aangezien we nou ook weer niet zoveel lichaamsbeweging hebben op een dag.

Na Kochi vertrokken we met de trein richting Varkala waar we nog 2 dagen genoten van de rust en het strand. Onze laatste stop in India was Trivandrum, hier kochten we onze laatste souvenirs om met een goed gevoel naar Zuid-Afrika te vertrekken.

India was voor ons een super ervaring. We klappen echt in onze handen dat we allebei niet ziek zijn geworden. Natuurlijk keken we heel goed uit, maar in India is het eerder regel dan uitzondering dat je ziek wordt. Verder zijn we heel blij dat we Delhi en Jaipur hebben overgeslagen en de wat rustigere plekken in India hebben bezocht. Alle toeristen die we tegenkwamen vonden Delhi helemaal niks. We hebben genoten van het heerlijke eten, de lekkere masala thee, de kleurrijke mensen en alle plaatsen die we bezocht hebben (Varanasi was achteraf ook iets dat je gezien moet hebben om het andere weer te kunnen waarderen). Wel is het zo dat we echt wel toe zijn aan een nieuwe ervaring. We zijn dan ook blij dat we vannacht in het vliegtuig naar Zuid-Afrika stappen en Azië achter ons laten. Daar zullen we eerst 5 dagen bij Matthew en Renee verblijven (bekenden dus), waarna we ons weer in nieuwe avonturen zullen gaan storten.

Goodbye beautiful India, hello Africa!!

Groetjes, M&M

Do’s India
Ga in het laagseizoen naar India, september is een aanrader. In het hoogseizoen (okt – maart) betaal je veel meer, vooral voor je accommodatie, en kun je over de hoofden lopen.
Ding op alles af: 50-60% ‘korting’ is een haalbaar target.
Check tripadvisor voor reviews. Dat is DE site in India.
Boek je accommodatie niet via websites (hostelworld, booking.com) in laagseizoen. De prijzen op deze sites zijn namelijk nogal overdreven. Wij checkten eerst de prijzen op de websites van de hotels om daarna een mail te sturen met de vraag wat de low season prijzen waren. Daarna gingen we er naar toe en vroegen we face-to-face wat de prijzen waren (let op bij het checken van de kamers of er veel kamers vrij zijn). Toen kon het afdingen beginnen..haha! Knowledge is power!
Varanasi: verblijf bij Kautilya Society. Het is een gemeenschap, wat dan weer meteen wat dromeriger lijkt, maar het is echt een rustpunt in het meer dan hectische Varanasi. Bovendien zit bij de prijs ontbijt en lunch inbegrepen. Niet ver daar vandaan zit een prima (lees: veilig) restaurantje (te vinden in de welbekende reisgidsen).
Agra: ga vroeg naar de Taj Mahal: 6 uur. Voor Indiërs begint de dag tegen een uur of 10 (en eindigt deze om 17.30 uur), dus zorg dat je de stroom aan toeristen voor bent. Je hebt voor de Taj ongeveer 4 uur nodig, dus je kunt dezelfde dag nog het fort Agra bezoeken (met het ticket van de Taj Mahal krijg je 50 INR korting op je ticket voor het fort). Hotel: Panna Paradise. Het hotel ziet er niet uit aan de buitenkant, maar de kamers zijn prima.
Jodhpur: ga vroeg naar het Fort en neem zeker een audioguide. Wij vonden deze guide erg goed en hij is bovendien gratis. Je loopt zo ook minder de kans om lastig te worden gevallen door Indiërs met de vraag: one photo please? Guesthouse: Heaven Guesthouse, voorkeur voor kamer 8 of 9. Dit zijn de 2 betere kamers. De eigenaars zijn erg vriendelijk, maar verwar een gezonde portie geld verdienen niet met vriendelijk ‘helpen’. Het eten is er overigens prima, mede dankzij de Nepalese keukenhulpjes. Mocht je naar Jaisalmer of Udaipur willen. Er zijn veel plaatsen waar je een auto met chauffeur kunt regelen (speel ze tegen elkaar uit). Ze bellen echter allemaal naar dezelfde contactpersoon (tegenover Pal Haveli), haal dus ook een keer de tussenpersoon eruit en ding hard af bij deze man.
Jaisalmer: een aanrader is de kamelensafari te boeken bij de man (Adventure tours) tegenover de ingang van het Fort. Hij is een doorgewinterde zakenman, maar de mensen die de safari voor hem verzorgen zijn ontzettend vriendelijk. Hotel: Shiha Palace, prima kamers voor een soepele prijs. Eten: little Italy is oke eten, maar niet bijzonder.
Udaipur: wij sliepen in Jaiwana Haveli tegen een spotprijs (laagseizoen dus dan kan dat). Het beste hotel waar we in India verbleven. De mensen waren vriendelijk, het eten perfect.
Goa: ga NIET in het hoogseizoen naar Goa als je niet van veel toeristen houdt. Huur een scooter om tussen de verschillende dorpjes te cruisen.
Kochi: ga vroeg (8 uur) naar de Chinese Fishing Nets. Ontbijt bij Vasco Cafe (fruit juice is echt top!), lunch bij Kashi Art Cafe, avondeten bij het hotel ABAD residency naast Old Courtyard. Voor lassi en heerlijke chocolade taart: Teapot. Wij verbleven in Kapithan Inn. Op tripadvisor waren ze super positief. Onze ervaring: onvriendelijke eigenaar, kakkerlakken, slechte douche. Backwaters tour boeken bij de tourist desk.

Don’ts India
Vertrouw een Indiër nooit op zijn/haar mooie blauwe ogen. Goed, blauwe ogen zullen ze niet hebben, maar ze liegen ontzettend veel. Denk dus even 2 keer na voordat je ja zegt tegen dingen. Men is namelijk altijd op je geld uit.
Mocht je souvenirs willen kopen. Vergelijk dan eerst prijzen tussen meerdere aanbieders. Koop geen souvenirs op Fort Kochi, Ernakulem is een betere optie.
Dames, ga bedekt gekleed. Zo zul je niet snel lastig gevallen worden. Kies je plaats goed uit waar je in bikini op het strand wil liggen (of je zult omringt worden met Indiërs die met hun mobieltjes foto’s van je aan het maken zijn).

Foto's:

• 03 Oktober 2011 - 10:40

Caroline Hendrikx:

veel plezier in afrika wie weet wat jullie daar weer beleven we kijken uit naar het volgende verslag liefs ad en carloine

• 03 Oktober 2011 - 10:46

Fleurtje:

Heftig! Goed dat jullie ook je rust hebben gepakt! Anders wordt je langzaam gek!
    Een goede vlucht naar Zuid Afrika! Geniet van die 5 dagen op bekend gebied! Laat je maar even lekker verwennen! Doe ze de groetjes daar!
    Tot het volgende verhaal! Xx

• 03 Oktober 2011 - 10:50

Marieke:

suuuper cool, ik wou dat ik dit alles gedaan had een aantal jaar geleden. Geniet nu maar van Afrika

• 03 Oktober 2011 - 11:51

Yvonne:

ik wens jullie een hele fijne tijd in Afrika
    Prachtig zo'n wereldreis en wat hebben jullie fantastische verslagen.......
    liefs Yvonne

• 03 Oktober 2011 - 19:52

Paulus:

Buda en Merel, wat ziet het er allemaal weer gaaf uit!! Leuke verhalen om zo te lezen.
    Zal jullie binnenkort nog even paar goede tips doorsturen voor leuke uitjes in Afrika ;)
    Enjoy!!

• 03 Oktober 2011 - 21:51

Tante Irma:

Wat een uitgebreid boeiend reisverslag en fantastische foto's!Geniet in Afrika!
    Groetjes en liefs!

• 04 Oktober 2011 - 14:06

Jims:

Fraai!

• 05 Oktober 2011 - 14:13

Anja En Kees:

ha luitjes,
    niets anders dan weer geweldig te schrijven en denken en gewoon diep te zuchten. Jullie hebben het echt geweldig zo te lezen. Veel plezier in Afrika. lfs anja

• 06 Oktober 2011 - 14:40

Geerte:

Ha! Die Chinese Fishing Nets zijn net grote kruisnetten waar ik vroeger altijd mee viste op de boot ;)
    Jullie schrijven erg leuk, feitjes en belevenissen en vervolgens ook bijpassende foto's op volgorde! Nice! Normaal typen mensen een hoop warboel ;) haha!
    Ik leer er nog wat van!
    Ben benieuwd naar Afrika over een tijdje!
    Liefs

• 07 Oktober 2011 - 13:38

Opa Ton:

Wat een geweldig boeiend en gedetail-
    leerd verslag weer lieve mensen, maar van het enorme contrast tussen rijk en arm kun je niet vrolijk worden. Blij dat jullie het goed maken en ik wens bei-
    den voor de fase Africa heel veel succes. Lieve groeten.

• 09 Oktober 2011 - 20:28

Lesley:

Wat een leuke verslagen altijd, en zo'n mooie foto's!!
    Veel plezier in Afrika!
    X

• 10 Oktober 2011 - 10:03

Martien:

Fantastische verhalen en mooie foto's! Je doet ons allemaal verlangen naar vakantie (of onze eigen wereldreis. :) )
    Ik kijk al uit naar het volgende!
    X Martien

• 16 Oktober 2011 - 20:52

Milly:

Hallo M en M,

Eindelijk jullie reisverslag gelezen.
    Wat een avontuur. Nou ja,als je terug ben kan je zo aan de slag als reisgids.
    Kusjes Milly

• 20 Oktober 2011 - 14:32

Margo:

Merel!
    Super, zo'n herkenbare dingen over India! ( EN EN EN, ik ben er na een maand doorreizen ook nooit ziek geweest! Woopwoop!) Ik geniet wanneer ik jullie teksten lees, en inderdaad Martien: ik krijg er al reiskriebels van!
    Geniet er van!

• 20 Oktober 2011 - 20:55

Maaike:

Wat geweldig en indrukwekkend! Fantastische foto's!
    Nu naar Afrika Meertje... jou ding:)
    Geniet ervan!
    Lotje en ik vertrekken volgende week naar Zuid Amerika!

Veel liefs!

• 24 Oktober 2011 - 11:11

Jeroen & Collega's:

Hoi, super foto's. Gave nieuwe look (kort haar en baardje) ! have fun in Afrika. Groetjes van je oud collega's in een klein peukenfabriekje.