T.I.A. : This is Africa! - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van mikeenmerel - WaarBenJij.nu T.I.A. : This is Africa! - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van mikeenmerel - WaarBenJij.nu

T.I.A. : This is Africa!

Door: mikeenmerel

04 November 2011 | Zuid-Afrika, White River

Op 4 november midden in de nacht vertrokken we vanuit India richting Zuid Afrika om ruim 24 uur later (jawel, via Dubai maar we hadden geen Dubai dollars dus ‘wel kijken niet kopen’ op het vliegveld) eindelijk aan te komen bij onze vrienden in White River. Wat heerlijk om weer bekenden te zien en even te kunnen ontspannen. Na twee dagen hadden we genoeg van het ‘niets doen’ en zijn we een dagje het Kruger Park in gegaan met de familie. De vangst aan het einde van de dag: luipaard, neushoorn, olifant, buffel, impala, waterbok, duiker, nijlpaard, schildpadden en ga zo maar door. Een perfecte safaridag die smaakte naar meer. De volgende dag weer vroeg uit de veren (uitslapen gaat niet echt in warm Afrika) om achterop de Harley een hardloopwedstrijd te begeleiden en ’s avonds naar de (inmiddels bekende, want ze zijn NIET door naar de Africa Cup) Bafana Bafana – Sierra Leone wedstrijd in het World Cup stadium in Nelspruit. Het stadion was tot aan de nok toe gevuld en als er meer dan 20 blanken zaten was het veel! Er hing een heerlijke vibe en iedereen was aan het zingen en dansen. Wij hadden ook vlaggen, brillen en nog meer troep gekocht en na een biertje of twee stonden ook wij gezellig mee te dansen in de zonneschijn. Zondag nog een rustige dag voordat ons Zuid Afrika avontuur verder ging in Kaapstad!
We hadden een studio gevonden in Sea Point (aan de kust dus) , een prima basis om Kaapstad te verkennen. Merel heeft de eerste 4 dagen besteed aan haar Open Water Course (en gehaald!) in het ijskoude water van de Atlantische oceaan. Het duiken tussen de zeehonden was al spectaculair dus ze kan niet wachten om te duiken in het helderblauwe water van de Seychellen. Mike heeft die dagen benut om allerlei tours te boeken. We zijn op tour gegaan naar Langa, de oudste township van Kaapstad. Via een local veel informatie en uitleg gekregen over de township zelf en hoe het dagelijks leven eruit ziet. De townships zijn ontstaan gedurende de Apartheid als een gebied waar de donkere bevolking leefde. In die tijd zijn er ook townships gevormd voor kleurlingen. Ook al is in 1994 de Apartheid afgeschaft, de townships zijn blijven bestaan. Niet alleen vanwege ‘plaatsgebrek’ in de stad, maar ook omdat families al jaren lang bij elkaar woonden en daar gewoon niet meer weg wilden. Heel de middag liepen er hordes kinderen met ons mee en ze wilden allemaal op de foto en opgetild worden. De volgende dag District Six bezocht en het bijbehorende museum. Vanuit dit District is de ‘niet-blanke’ bevolking opgesplitst in verschillende townships (dus zowel de donkeren als de kleurlingen, maar ook bijvoorbeeld de Indiërs en mensen uit Maleisië ). Tegenwoordig is het stuk land ‘teruggegeven’ aan die mensen, maar er wil bijna niemand wonen. Eigenlijk een heel duidelijk statement en we kregen een beetje kippenvel toen we er rondliepen. ’s Middags Robben Eiland bezocht. Een eilandje voor de kust van Kaapstad waar Nelson Mandela samen met nog een hele hoop, voornamelijk politieke gevangen, een heel aantal jaren vast zat. Een indrukwekkende plaats en bijzonder om uitleg te krijgen over het dagelijks leven van een ex-gevangene.
Natuurlijk was het onvermijdelijk om in Kaapstad de Tafelberg te bezoeken, dus ook wij moesten eraan geloven. Omdat we het gevoel hadden dat we goed afgezet werden door de taxi chauffeurs, besloten we om vanuit het centrum maar naar de Tafelberg te lopen. Achteraf hadden we er spijt van aangezien ons dat bijna 2 uur had gekost (en bergopwaarts!). Vervolgens besloten we om dan maar helemaal af te zien en de Tafelberg te beklimmen in plaats van de kabelbaan omhoog te nemen. Dik 1,5u later en helemaal kapot (die extra kilo’s door de chocoladetaartjes en lassies in India hielpen niet echt mee) kwamen we boven aan. Het prachtige uitzicht op de oceaan aan de ene kant en de stad aan de andere kant maakten alles goed. Na een uurtje genoten te hebben tijdens onze welverdiende lunchpauze namen we toch maar de kabelbaan naar beneden.
De volgende ochtend stond onze huurauto klaar waarin we 8 dagen zouden rond cruisen. Het was heel gemakkelijk om lekker zelf rond te rijden. De wegen zijn goed en rustig, alles staat vrij duidelijk aangegeven en de route is prachtig. De eerste dag via Cape Point en Betty’s Bay (waar we de pinguïns hebben gezien) naar Hermanus gereden. Daar een nacht geslapen en de volgende dag van 9.30 tot 16.30 aan de kust gezeten en naar de walvissen en hun kleintjes gekeken die voorbij kwamen zwemmen. De moeders zwemmen van de Atlantische oceaan (koud water) naar de Indische oceaan (warm water) om daar te bevallen en als de kleintjes groot genoeg zijn gaan ze weer terug naar het koude water. Heel mooi om ze van soms nog geen 30 meter afstand te mogen bekijken.
Vervolgens doorgereden naar Gansbaai. Daar hebben we de volgende ochtend met witte haaien gedoken! Met de boot eerst een stuk de zee op gevaren en vervolgens per groepje van 5 of 6 mensen in een kooi het water in. Ze lokken de haaien (ongeveer 3m lang) met stukjes ingewanden van vis en een stuk tonijn aan een touw. Zodra de haai in de buurt van de tonijn komt trekken ze die naar de kooi zodat je de haai van heel dichtbij kunt zien. Aan de kooi zaten ‘regulators’ vast waardoor je constant lucht kreeg onder water en je dus niet de hele tijd terug naar boven moest om lucht te happen. Zo konden we 20 minuten lang onder water blijven. Wanneer een haai zijn prooi aanvalt, draait hij zijn ogen naar achter, wat hem dus volkomen blind maakt. Een keer miste de haai de tonijn tijdens zijn aanval en pakte hij de kooi vast! We konden precies in zijn bek kijken en zijn grote en scherpe tanden zien! Een hele gave ervaring! ’s Middags via Cape Agulhas (het meest zuidelijke puntje van Afrika, waar de Indische en Atlantische oceaan elkaar ontmoeten) en Montagu over de Route 62 naar Oudtshoorn gereden. ’s Avonds heerlijke bobotie gegeten, helaas de eerste en enige keer.
Op zaterdagochtend een struisvogelfarm bezocht waar we uitleg kregen over het reilen en zeilen van de farm. Merel heeft ook op een struisvogel gereden (ze gaan verdomd snel!). Vervolgens naar Calitzdorp waar we vrienden hebben bezocht. ’s Middags een port proeverij gehad en een rondje gereden door hun wildpark(je). Heel dichtbij giraffes kunnen komen omdat we de auto uit mochten (hier zijn geen predators). ’s Avonds genoten van een Afrikaanse braai en de ochtend daarop na een heerlijk ontbijtje naar Bloukrans gereden. Daar heeft Mike de hoogste bungy ter wereld gesprongen (met de oranje handschoenen)! Maar liefst 216 meter! Merel stond veilig aan de kant foto’s te maken. ’s Avonds geslapen in Knysna. Vervolgens via Swellendam naar Stellenbosch gereden. Dat was een hele lange dag! ’s Avonds gegeten met een vriend van ons en een rondleiding gekregen over de campus van de universiteit. Een lekker ontspannen avondje dus. De volgende dag fietsen gehuurd en verschillende wijn estates afgegaan! We hebben er in totaal 3 bezocht en 16 verschillende wijnen geproefd (lees: gedronken:)). Ook wat flessen gekocht die we terug in Kaapstad hebben genuttigd op ons balkonnetje in de zon. Voor de zekerheid nog maar een nacht in Stellenbosch geslapen en de laatste dag de lieflijke dorpjes Franschhoek en Paarl bezocht voordat we terug naar Kaapstad reden.
Nog een dag van alles geregeld en uitgezocht in Kaapstad om de dag daarna weer terug naar Johannesburg te vliegen! We mochten mee op bush weekend met Matt en Renee voor de verjaardag van hun jongste (8 jaar oud geworden). Een heerlijk weekendje gehad waarin we veel gegeten en gedronken hadden en af en toe een gamedrive deden. De laatste dagen Zuid Afrika bestonden voornamelijk uit administratie dagen. Ons plan was om in december Kenia te bezoeken, maar aangezien het daar momenteel niet heel veilig is (piraten, aanslagen in Nairobi en buitenlandse toeristen die zijn ontvoerd) hebben we besloten om voor die maand een 4x4 te huren en door Namibië, Zambia en Botswana te rijden. We hebben al een prachtige route uitgestippeld maar daar meer over in ons verslag van december!
Vannacht vliegen we naar Tanzania. We worden opgehaald door Dirk die ons mee neemt naar Sumve. Merel heeft daar in 2009 stage gelopen in het ziekenhuis en we gaan even op bezoek om te kijken hoe het nu is. Ze zijn aan het verbouwen en ze wilden graag witte lakens als kado van ons. Die moeten we dus in Mwanza nog even zien te regelen.

Do’s:
Een auto huren en zelf rondrijden! Het is absoluut veilig, makkelijk en je bent super flexibel. Het rijden aan de linkerkant is even raar, maar het went snel.
Bezoek Robbeneiland (op tijd een kaartje boeken), District Six museum en een township tour doen.
Eten bij Paljas in Oudtshoorn (o.a. heerlijke bobotie).
Slapen bij Welgevonden B&B in Calitzdorp.
Huur je fietsen in Stellenbosch bij Piet se fiets (dit scheelt je veel geld).
Een studio huren in Kaapstad bij Amalfi (Sea point).
Op safari gaan!
De pinguïnkolonie bij Boulders Bay in Simon’s Town overslaan en naar die in Betty’s Bay gaan.

Don’ts:
Met een georganiseerde tour naar Zuid-Afrika gaan. Het stikt van de tourbussen en je hebt bij iedere plaats max. een half uur. Huur dus lekker zelf een auto…

Foto's:

• 04 November 2011 - 13:17

An:

Zitten wij hier met onze bijna doorzichtige huidjes.... Ik wil ook zon!

Veel plezier komende maand!!!

dikke kus

• 04 November 2011 - 14:53

Els Ongena:

lieve Merel, wat 'n prachtige foto's.Ga jij ooit nog terugkomen ?
    Ik mis je anders wel, hoor
    dikke kus

• 04 November 2011 - 17:03

Saskia:

Wat schattig, die foto's met kindjes :) .
    Het gaat goed met jullie, zo te lezen en te zien. Fijn ! Hopelijk blijven jullie genieten.

• 05 November 2011 - 12:55

Caroline Hendrikx:

wat een mooi verslag en wat maken jullie veel mee heel veel plezier nog en genieten van de mooie dingen om jullie heen groetjes uit halsteren en liefs ad en caroline

• 05 November 2011 - 21:27

Yvonne:

indrukwekkend, die townships, zwemmen in de Altantische oceaan, tours, tafelberg
    Wat prachtig allemaal
    Hebben jullie eigenlijk geen heimwee naar het prachtig zonnige Nederland?????liefs en dikke kus Yvonne

• 06 November 2011 - 17:48

Tante Irma:

Lieve Merel en Mike,
    Wat laten jullie me weer delen in jullie uitgebreide reisverslag en fantastische foto's!!! Heb er van genoten! Al zal ik me nooit wagen aan die bungeejump sprong. Wat een lef!Wat een verrijking dat jullie dat allemaal in jullie nog vrij jonge leven beleven! Hoop dat de rest van de trip net zo genieten is!
    Veel liefs en een dikke kus,

• 07 November 2011 - 09:49

Geerte:

Mooi, mooi! Ik kan niet anders dan blijven denken: dat moet ik ook een keer doen, dat moet ik ook een keer doen.. ;-) Wat een geniale reis! Maar je gaat dus duiken? Leuk! Koop je een onderwatercamera? ;) xx

• 13 November 2011 - 12:22

Lotje:

Wow, wat een gaaf verhaal weer! En Mike 216 meter, pff, dat je dat durft. Lijkt me echt verschrikkelijk eng! Touren door Namibie, Zambia en Botswana lijkt me ook fantastisch! Geniet er weer van! x Lotje

• 13 November 2011 - 14:25

Ivonne:

Jullie verhaal lezend moet ik zeggen toch wel een tikje jaloers te zijn :-) Inmiddels in Nederland nachten rond het vriespunt waarbij de ijskrabber, slotontdooier weer massaal in de krantjes zijn. Echter die oranje handschoenen heb ik ook. haha
    Nog heel veel plezier, geniet ervan!
    x Von

• 18 November 2011 - 17:11

Tante Ebet:

Zo erg, begin ik nu pas jullie reis online te volgen. Maar ik ben aan het inhalen hoor! Superleuke verslagen.
    Fijne reis nog!

• 23 November 2011 - 18:30

Jitske:

Jasper had me -na skype sessie met Mike- al het een en ander verteld, maar wat een waanzinnig verhaal! En ik kan de foto's hier niet eens bekijken! Geniet nog maar verder, meine gute jullie hebben nog zoveel tijd! Heel fijn! Liefs

• 25 November 2011 - 10:26

Tante Nel:

Lieverds, wat hebben jullie het toch heerlijk daar. Ik zei laatst nog tegen Bert dat ik hetzelfde zou willen doen als ik jullie leeftijd zou hebben (waar zijn de jaren gebleven...). Veel plezier nog in de rest van Afrika en voorzichtig rijden hoor! Kus van jullie tante Nel

• 27 November 2011 - 23:09

Joris:

He Mike, lekker ontspannen zo te lezen, maak me alleen zorgen om dat bungee-springen. Niet echt SHE-approved zo dunkt me.

Groet

Joris