Wildlife in Tanzania - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van mikeenmerel - WaarBenJij.nu Wildlife in Tanzania - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van mikeenmerel - WaarBenJij.nu

Wildlife in Tanzania

Door: mikeenmerel

04 December 2011 | Tanzania, Stone Town

Ons Tanzania avontuur begon in Mwanza. We werden door Dirk en Tineke opgehaald vanaf het vliegveld alvorens we gingen ontbijten. Merel heeft Dirk en Tineke 3 jaar geleden ontmoet bij het ziekenhuis in Sumve waar ze stage heeft gelopen. De volgende dag vertrokken we naar datzelfde ziekenhuis om 3 dagen een kijkje te nemen in het ziekenhuisleven van een Afrikaans dorpje. Voor Merel veel herinneringen die bovenkwamen en voor Mike een indruk van het echte Afrika met kindjes die huilend weglopen als ze een ‘mzungu’ zien. Met Tineke bezochten we de verschillende afdelingen en kregen we tekst en uitleg bij de vorderingen van het ziekenhuis. Dirk nam ons mee op pad om naar de bouw van een waterput te kijken en we eindigden de dag met een heerlijke maaltijd en een potje yahtzee. Na 3 dagen begon het reisvirus weer een beetje te kriebelen en namen we de dalladalla (locaal busje, geschikt voor 10 personen, maar volgepropt met 20 personen) terug naar Mwanza. Daar begon ons wildlife avontuur, want we vertrokken de volgende dag naar de Serengeti. In dit enorme reservaat zagen we de meest prachtige dieren voorbij komen en hadden we heel veel geluk dat we 2 cheetahs van dichtbij mochten bewonderen. De luipaarden werkten minder goed mee door op een afstandje vanuit een tak de binnenkant van hun ogen te bekijken, maar dat mocht uiteraard de pret niet drukken. We werden allebei (opnieuw) verliefd op de natuur om ons heen en genoten van elke glimp die we konden opvangen van een voor ons zo bijzonder dier. Onze chauffeur hielp een handje mee door met zijn haviksogen vanuit iedere hoek wel een teken van leven aan te wijzen, maar ook hij genoot. Na 2.5 dag extreem genieten gingen we terug naar Mwanza om een dag later weer richting Ngorongoro te vertrekken. Dit op en neer reizen was niet echt praktisch, maar we hadden geluk dat er een auto vanuit Mwanza vertrok waardoor we de kosten konden drukken. Op weg naar de Ngorongoro moet je eerst een heel stuk door de Serengeti. Na een dik uur rijden trapte de chauffeur hard op zijn rem om van heel dichtbij een hele groep leeuwen te spotten. Daar hebben we zeker een half uur met open mond staan kijken naar iedere beweging van dit oow zo machtige dier. Even verderop zagen we het begin van de migratie op gang komen. Wildebeesten en zebra’s stormden door elkaar heen. Het is grappig om te zien dat deze twee totaal verschillende diersoorten als in een ‘buddy’ systeem overleven. De wildebeest zorgt voor het speurwerk naar water en de zebra verward met zijn zwart-witte strepen eventuele vijanden.

Aangekomen bij de Ngorongoro Crater wachtte ons een nachtje kamperen. De tent was niet waterdicht, maar gelukkig waren we het grondzeil vergeten. Dit zeil werd gepromoveerd tot regenscherm waardoor wij met droge voeten wakker werden. We vertrokken vroeg om zoveel mogelijk van de krater te kunnen zien. Al vroeg kwamen we aan bij de plaats waar hyena’s een nijlpaard aan het opeten waren. Nou vinden wij hyena’s ontzettend smerige dieren, maar was dit toch wel bijzonder om te zien. Eigenlijk zijn het net vuilnismannen die de Ngorongoro straten en riviertjes schoon houden. Later zagen we een groep leeuwen rustig zitten te eten, terwijl de jakhalzen en hyena’s met grote ogen zaten te wachten op hun beurt. De enorme olifanten maakten voor ons het plaatje af. Bij het zien van zo’n enorm beest slenterend door een open vlakte moet je wel even 2 keer slikken. Helaas zat onze tijd erop en vervolgden we onze weg naar Arusha. Deze stad wilden wij graag omzeilen en namen bij aankomst direct een lokale bus richting Moshi.

In Moshi hadden we een ‘room with a view’. We keken namelijk vanuit ons balkon uit op de Kilimanjaro. Aangezien het kwik op de thermometer maar bleef stijgen besloten we om een paar dagen weinig tot niets te doen. We genoten van de heerlijke Afrikaanse koffie en vervolgden 4 dagen later onze weg richting Zanzibar.

Zanzibar is een eiland net voor de kust van Tanzania en haar bevolking bestaat voor 95% uit moslims. Deze invloed valt meteen op als je Stone Town binnenkomt. Veel moskeeën en elk huis heeft een enorme Arabische deur. Verder heeft Stone Town veel kleine smalle straatjes waardoor je gemakkelijk kunt verdwalen. Wij hadden dus een vaste route in en uit het centrum en standaard een zaklamp op zak, hier valt namelijk de elektriciteit om de paar uur wel een keer uit. Na een leuke ‘spice tour’ en wat sightseeing vervolgden wij onze weg naar het noorden van het eiland: Kendwa. We lazen veel negatieve recensies op verschillende websites over de hotels daar (o.a. over diefstal), maar hadden het geluk dat we aan het begin (of einde…het is maar net hoe je het bekijkt) van het strand een prima accommodatie hadden gevonden. Met ons huisje op nog geen 10 meter van het strand rolden we zo iedere ochtend van bed naar strandbed. Het heldere water was voor ons een uitnodiging om te gaan snorkelen. Zodoende boekten we (na afdingen tegen 60% van de normale prijs en owja…’niks tegen de andere toeristen zeggen’) een snorkeltrip naar Mnemba. Daar vonden we prachtig koraal en veel kleurrijke vissen. Erg indrukwekkend, maar we waren wel blij dat we geen duiktrip hadden geboekt (prijs x 3).

Het duiken stond op het menu op Mafia Island. Mafia Island? Een klein eilandje onder Zanzibar vooral bekend om haar schitterende onderwater wereld. Wij besloten dan ook om een duikpakket van 6 duiken te nemen bij Big Blu (een duikschool). Aangezien dit voor Merel haar eerste ‘echte’ duiken waren en het voor Mike al een aantal jaren geleden was waren de verwachtingen hooggespannen. Na 3 dagen duiken konden wij niet anders concluderen dat het een geweldige ervaring was. De heldere zee gaf ons een kijkje in haar onderwaterwereld waar we alleen maar van durfden dromen. Geweldig koraal en heel veel vissen! Na 1.5 dag relaxen was het weer tijd om onze spullen te pakken en terug te vliegen naar Zanzibar. Vanuit Zanzibar vliegen we vanmiddag naar Dar es Salaam om daarna op het vliegtuig te stappen naar Johannesburg. Vanaf Jo’burg vervolgen we morgen onze reis naar Windhoek, Namibië. Daar stappen we 8 december voor 3 weken in onze 4x4 om onvergetelijke avonturen te mogen beleven door Namibië, Zambia en Botswana. Wij kunnen niet wachten!

Inmiddels zijn we 6 maanden onderweg en kunnen we concluderen dat we intens genieten van elk moment. Hoe je in Nederland soms gedachteloos op je fiets van A naar B gaat, beleven wij onze reis elk moment heel bewust. Goed, daardoor is het soms ook vermoeiend, maar wij zouden het voor geen goud willen missen!

Do’s Tanzania

Hotel Tilapia in Mwanza, prima eten! Beef Sizzler, heerlijk!
A&A Hotel Moshi: goedkoop en schoon
Funguni Palace Hotel in Stone Town
Les Tois de Palme Kendwa
Neem US Dollars mee, alle prijzen zijn in Dollars (en je krijgt een bedenkelijke exchange rate voor je kiezen).
Leer wat Swahili: tellen, afdingen, begroeten
Wederom: hard afdingen op alles (hotels, exchange rates, etc.)
Probeer de kosten van je safari te drukken door met andere toeristen te gaan
Duiken op Mafia Island met Big Blu
Snorkelen op Zanzibar, relaxen in Kenwa.

Don’ts Tanzania
Arusha
Dar es Salaam

Groetjes, M&M

Foto’s:

• 04 December 2011 - 08:44

Rinke:

ZAAAAALIG... Man wat een heerlijke vakantie! En prachtige foto's! Ik kan ni wachten om ook aan ons avontuur te beginnen... Dikke knuffel

• 04 December 2011 - 08:44

Jordy:

Over reiskriebels gesproken.. tering wat is dit verleidelijk!

• 04 December 2011 - 10:51

Jule/mama:

Lieve kinderen, heerlijk om gisteren met jullie zo lang geskyped te hebben. Wat zijn jullie gelukkig en wat zien jullie er goed uit!
    Papa, opa en ik kunnen er nu weer een tijdje tegenaan want waarschijnlijk spreken we elkaar pas weer op 2 januari. Wensen wij jullie heerlijke kerstdagen bij de braai en een zalig uiteinde onder de Afrikaanse sterrenhemel. In gedachten bij jullie.
    liefs papa, mama en opa.

• 04 December 2011 - 15:23

Marie-José & Herman:

Het is voor jullie een onvergetelijke reis en voor ons een verrukkelijke belevenis om jullie te volgen over een groot deel van de wereld ! Herman en ik wensen jullie nog heel veel plezier en ook heel veel geluk ! Veel liefs van Marie-José & Herman

• 04 December 2011 - 21:02

Iman:

Hoi Mike en Merel,
    Opnieuw een reactie van iemand die jullie totaal niet kennen, maar ik volg jullie omdat mijn dochter op dezelfde manier door Zuid Amerika heeft gereisd en omdat ik via de mam van Merel nogal eens, op z'n "zachts" gezegd, een enthousiast verhaal hoor.
    Een beetje soezig, doordat er nèt een Tafelbergfles kort is gemaakt heb ik jullie laatste blog gelezen en kom ik opnieuw tot de ontdekking dat ik te veel te vroeg geboren ben! Verder vind ik de manier waarop jullie verhalend schrijven, ontzettend gaaf, omdat jullie beelden schetsen die je met je ogen dicht werkelijk kunt zien. Da's wèl een apart talentje Knap!!!!!
    Groeten, Iman

• 05 December 2011 - 17:44

Els Coppens:

Schitterende foto's. Er komen veel herinneringen bij mij terug. Blij dat het jullie zo goed gaat en dat jullie zo genieten!
    veel liefs, els

• 06 December 2011 - 13:28

Geerte:

Mooi! Moest erg lachen om die grommende leeuw! Haha! Fijne feestdagen! En wat gaat de tijd eigenlijk hard, jullie zijn alweer op de helft. Of lijkt dat door de 'gedachteloze' momenten in Nederland zo.. ? Liefs Geerte

• 06 December 2011 - 14:08

Caroline Hendrikx:

wat een mooie fotos en wat een mooi verslag wat een leuke fotos ook van die kleine kinderen een hele fijnefeestdagen en veel geluk en liefde in 2012 liefs ad en caroline

• 09 December 2011 - 10:08

Tante Irma:

Wat een schitterende foto's weer en een fantastisch reisverslag. Blij dat ik hierin mag delen. Jullie stralen gewoon! Zie verder de mail.
    Groetjes en liefs, tante Irma

• 19 December 2011 - 15:33

Oom Ton:

Vanuit een druilerig, nat en koud Roosendaal naar een zonnig Afrika is een hele overstap. Zo te zien en te lezen hebben jullie het reuze naar je zin en ga maar gewoon door, want de helft van de reis zit er bijna op. Ik wens jullie beiden fijne feestdagen en een spetterende jaarwisseling. All the best in 2012.

• 28 December 2011 - 08:04

Jeroen & Collega's:

He mzungu's, weer een super verslag. Geniet ervan en dat afdingen moet Mike natuurlijk goed afgaan (TCO..??). Alvast een happy en avontuurlijk 2012 toegewenst. Op naar het volgende verslag. Groetjes vanuit een klein peukenfabriekje.